Hoe ontstaan "slapende" lichaamsdelen?

Dus dat je voet nog "slaapt" of dat je hand "slaapt" et cetera.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Voor slapende lichaamsdelen zijn twee oorzaken mogelijk:
- stagnatie van de bloedsomloop, bijvoorbeeld door op een arm te liggen waardoor de bloedsomloop wordt afgekneld
- een neurologische afwijking (kan per geval verschillend zijn).

Het belasten van slapende lichaamsdelen kan gevaarlijk zijn. Het lopen op een slapende voet kan leiden tot een botbreuk.

Het voorkomen van slapende lichaamsdelen is tijdens de slaap moeilijk te voorkomen. Men kan er op letten door bijvoorbeeld niet met het hoofd op een arm te gaan slapen. In geval van een neurologische oorzaak, als “het slapen” niet vanzelf overgaat zoals na afknelling, is het zaak de huisarts te consulteren.
Aanvullend: Zie : Paresthesieen: gevoelsgewaarwordingen als tintelingen of kriebelingen die zonder uitwendige prikkels ontstaan. De meest voorkomende oorzaak van paresthesieen is te vinden in druk die op een zenuw wordt uitgeoefend. Dit kan zich uiten in bijv. een slapend been. Bron:Winkler Prins medische encyclopedie. Elsevier,2001.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

afsluiting van ader die dat lichaamsdeel van bloed voorziet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is een hele goede website:

http://tinyurl.com/cmmq5n
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je bloedciculatie wordt afgeklemd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wanneer je te veel druk uitoefent op een deel van je lichaam of het afknelt, kan je bloed niet meer lopen, zeker niet in je haarvaten (de kleinste bloedvaten die naar elke cel gaan). Het tinkelende gevoel is in feite een roep om zuurstof van de cellen, zodat ze niet ongemerkt afsterven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is niet de bloedcirculatie die wordt afgekneld, maar de zenuwbaan die daar loopt. Dit geeft een tintelend, pijnlijk, niet-bij-jouw-lichaam-horend gevoel.