Biologisch gezien: we zweten om ons lichaam af te koelen, maar wat is de biologische functie van huilen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (10)

Via je traanbuisjes worden je ogen continu van het benodigde vocht voorzien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om de ogen te reinigen als je iets in je ogen hebt. En zie de link.

(en om te zorgen dat de watervaste mascare verkoopt).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een bijwerking van het uiten van een emotie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou kunnen gaan copieren/ plakken maar kijk maar op mijn bron ;
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Huilen is biologisch gezien niet bedoeld om verdriet te tonen, maar om vuil uit je ogen te halen. Je traanbuisjes laten de hele tijd kleine beetjes vocht op je ogen lopen, zo blijven ze vochtig. Als je echt iets in je ogen hebt, een vuiltje of vliegje, ga je extra tranen om het eruit te laten lopen. Hoe het komt dat we huilen voor verdriet weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aandacht vragen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alhoewel bij huilen via het traanvocht stoffen (waaromder zout en hormonen) vrijkomen, lijkt de biologische functie van huilen te ontbreken. Huilen heeft veeleer een psychologische functie. Dat zou kunnen blijken uit het feit dat het merendeel van de mensen alleen huilt in aanwezigheid van andere mensen (of van een kat of hond of cavia die menselijke eigenschappen toegedicht krijgt door het baasje ;-) ) Huilen is dan een laatste redmiddel: het toont je volkomen kwetsbaarheid en afhankelijkheid en wekt hopelijk medelijden op. En uit medelijden van anderen is voordeel te behalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik huil ook als ik alleen ben hoor. Als ik echt verdrietig ben. Dus ik denk niet dat het een kwestie is van medelijden opwekken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heel goed. Daarom staat er in mijn antwoord ook 'het merendeel van de mensen' en niet 'alle mensen'. Bovendien blijkt bij navragen vaak dat mensen die alleen hebben zitten huilen daar onderandere de mogelijke reactie op hun verdriet/huilen van dierbaren en vrienden bij betrokken in gedachten. Ze stelden zich voor hoe hun dierbaren zouden reageren op hun huilen, wat het huilen dan stimuleerde. Dus hoewel ze alleen waren, fysiek, waren ze dat in gedachten zeker niet. Het echt helemaal in je eentje huilen, zonder enige gedachte aan een mogelijke waarnemer van je verdriet buiten jezelf, is nagenoeg niet iets dat voorkomt.
Huilen
De productie van traanvocht staat onder invloed van het zenuwstelsel. Door bepaalde prikkels kan de traanklier overmatig traanvocht produceren. Deze prikkels kunnen van verschillende aard zijn:

* droogheid van bindvlies of hoornvlies
* mechanische prikkels, zoals een zandkorrel of een vliegje in het oog
* chemische prikkels, zoals uien, traangas of peperspray
* allergische prikkels, zoals hooikoorts
* psychische prikkels, zoals huilen

Over het algemeen wordt huilen veroorzaakt door emotionele stress, lijden en fysieke pijn. Maar niet alleen negatieve emoties kunnen ervoor zorgen dat een mens huilt. Veel mensen huilen als ze extreem blij zijn. Tranen die veroorzaakt worden door emoties hebben een andere chemische samenstelling dan tranen die voortkomen uit andere prikkels. Emotionele tranen bevatten meer hormonen met proteïnen zoals prolactine, corticotropine en leucine. Deze hebben een natuurlijke pijnstillende werking. Wanneer iemand huilt, kan dit gepaard gaan met het krijgen van een rode kleur in het gezicht, snotteren, en een ongecontroleerde ademhaling waarbij het bovenlichaam kan schokken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een belangrijke vraag die onbeantwoord was, is waarom volwassen mensen huilen. Wat is het nut? Om het antwoord te vinden op deze vraag onderzocht gezondheidspsychologe Michelle Hendriks de invloed van huilen op de lichamelijke en emotionele gesteldheid van de huilende persoon en de reacties van de mensen in de omgeving op het huilen. Ze ontkracht daarbij de veelgehoorde 'wijsheid' dat huilen zou opluchten. Hendriks liet zestig vrouwelijke studenten naar een neutrale en een emotionele film kijken. Voor, tussen en na de films werd geïnformeerd naar de stemming van de studenten en werd hun pijnwaarneming gemeten. Ook werden tijdens het bekijken van de films zeven lichamelijke parameters bepaald, onder andere hartslag, bloeddruk en ademhaling. Huilen tijdens de film verbeterde de stemming niet. Wel vond Hendriks bewijs dat huilen gepaard gaat met lichamelijke reacties die het herstel van de fysiologische balans bevorderen. Vóór het huilen neemt de hartslag bijvoorbeeld toe, na de huilbui weer af. Op basis van de timing van alle fysiologische veranderingen, concludeert Hendriks echter dat het huilen eerder een uiting dan de eigenlijke oorzaak is van het herstel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Huilen is een bijzondere emotie! Huilen dient vele doelen, werkt heilzaam in goede en in slechte tijden. Het is een uiting die je niet zelf in de hand hebt. Als je te maken krijgt met een ontzettend groot verdriet, en je onbedaarlijk huilt, dan lucht dat je hart. Soms zijn emoties niet hanteerbaar en dan is huilen een uitkomst. Je kunt je er aan overgeven, het is een manier om alle last die je voelt even los te laten. Ontroering leidt ook tot huilen, net als blijdschap. Het reageert emoties af en ontdoet je van spanning.