Is het wel verstandig dat bedrijven de intentie hebben om te 'groeien' ?

Zou de nadruk niet veel meer moeten liggen op continuïteit, oftewel pas op de plaats maken.
Uiteindelijk zijn 'markten' toch verzadigd....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat is volgens mij niet verstandig. Er komt een punt dat de kritische massa inderdaad is bereikt. Consolidatie is een begrip dat een beetje uit zwang is geraakt maar ik denk dat bedrijven hun strategie veel meer moeten toespitsen op duurzaamheid. Tand des tijds doorstaan dan de quick and dirty winst van 1 jaar. Kortom de eis van de aandeelhouders is een heel belangrijke reden waarom bedrijven door groeicijfers kapot gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niet groeien is vaak het begin van het einde. Stel, je hebt een eigen bedrijf: je bent nog alleen maar je bedrijf loopt goed. Je krijgt meer klanten en werkt nog meer. Maar dat houdt een keer op. En dan moet je kiezen: groeien of 'Nee' verkopen. Veel bedrijven gaan zo naar de verdommenis. Niet door te weinig klanten, maar door te veel (potentiële) klanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Nuke;

Ik denk dat de economische situatie momenteel keihard aantoont dat ongeremde groei ook helemaal niet zo ideaal is als altijd gedacht werd. Tijd om eens te gaan werken aan het Rijnlandse Model, waarbij zaken als sociale samenhang, consolidatie en duurzame consumptie een hoofdrol spelen in plaats van ongebreideld kapitalisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de huidige maatschappij is het de gewoonte om te groeien, behoeftes worden door bedrijven gekweekt (wat natuurlijk verspilling betekent), maar uiteindelijk zal natuurlijk iets (hetzij tekort aan grondstoffen of vergiftiging van het milieu) het tij doen keren.
Dat groei en innovatie onontbeerlijk zijn is alleen maar een mythe, want de geschiedenis van b.v. China laat zien dat maatschappijen eeuwen lang kunnen voortbestaan zonder veel materieële ontwikkeling.
Deze samenleving geeft de voorkeur aan materieële ontwikkeling boven geestelijke ontwikkeling en dat is gevaarlijk; zo leren we nooit onze beperkingen kennen tot de wal het schip keert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wanneer is de markt verzadigd dan. Op het moment dat men vecht om klanten. Of als er in een bepaalde regio te veel van dezelfde soort bedrijven zitten...

Dat zou dan inhouden dat een AH de markt enorm verzadigd heeft. Even los van het feit dat er nog steeds groei in die markt zit...