Waarom durven mensen die financieel aan de grond zitten hun post niet meer te openen?

In tv-programma's zie je vaak dat mensen die geen cent te makken hebben hun post niet meer durven te openen. Ik snap best dat je het niet fijn vindt als de zoveelste rekening op de mat ploft, maar ze begrijpen toch ook wel dat zo op die manier alleen maar verder in de problemen komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Kijk en dat is nou denial.. Bijna iedereen kent het, dat je nog een werkstuk moet en ertegenaan loopt te hikken, een week lang, en dan daarna in 1 avond alles moet doen. Want je had er geen zin in, en je had eigenlijk geen idee hoe je eraan moest beginnen, enz.enz. Wanneer je dan het probleem wat groter maakt, van een vervelend werkstuk, naar een dikke schuld, kun je je er toch wel iets bij voorstellen dat die mensen ook met de kop in het zand duiken? niet aan denken, want, niet weten hoe je eraan moet beginnen en niet zien hoe je er ooooit uit komt.. Alleen is in dit geval de deadline niet na 2 weken, en een datum opgelegd door de leraar, maar het moment dat al die brieven je inhalen en de deurwaarders voor je huis staan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat heet jezelf afsluiten voor je problemen. Psychologisch heel goed verklaarbaar en het werkt prima .... een tijdje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is de voorkeur geven aan emotie ( een rustig gevoel kweken) boven ratio (ik mot er wat aan doen, hoe dan ook). Doe ik zo vaak.......maar koste wat kost geen grote financiële problemen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een natuurlijke manier van overleven voor de mens...

De problemen stapelen zich aan de ene kant op, maar aan de andere kant probeerd men te overleven. Het is erg moeilijk overleven met vaste lasten die 75% van je maandinkomen bedragen. Vooral als je daarnaast ook nog je kinderen in leven moet houden. En dan heb ik het geen eens over spectaculaire bedragen die over blijven...

Verder is de hulpverlening op dit gebied erg traag. Wanneer je, je aanmeld bij de schuldhulpverlening heb je binnen enkele weken een intake gesprek. Maar daarna duurt het soms tot twee jaar voordat er actie ondernomen word. Dan zit men letterlijk tussen 'wal en schip', waarin de ene naar de andere onduidelijkheid zich opstapeld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Struisvogeltechniek: Als je het niet ziet, dan is het er ook niet.

Leeft voor een tijdje wel makkelijk, maar ja, dan komen die types opeens hardnekkig aan de deur en dan wordt het lastiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ik had hetzelfde tijdens mijn afstuderen....ik was als de dood dat er een mailtje in m'n inbox zou zitten; weer iets wat ik moest doen! Het is inderdaad met je kop in het zand zitten, maar soms wil je even met rust gelaten worden...en de kans dat er een rekening tussen zit is dan te groot...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Korte termijnplanning. Ik herken mezelf er wel een beetje in ja...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zien door de bomen het bos niet meer (...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dezelfde reden waarom mijn kat zich soms zo verstopt dat alleen haar kop uit zicht is: het gevoel 'als ik de problemen niet zie, kunnen ze mij niet raken'.