Is het mogen omruilen van producten bij winkels ooit een recht geweest?

op de consuwijzer wordt vermeld dat dit een gunst is. Volgens andere is dit vroeger wel een recht geweest

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Vervoer/Ontevredenheid_over_een_aangeschaft_vervoermiddel_auto_motor_scooter_fiets/Basisinformatie/Ruilen_geen_recht_maar_een_gunst

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Nee, het mogen omruilen van een product is nooit een op zich staand recht geweest. Wel is dit gebruikelijk bij het meerendeel van de winkels maar dat is een service en geen recht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ligt eraan. Bij "koop op afstand" dus bv via internet heb je een afkoelingsperiode van 8 dagen.
Bij koop in de winkel heb je pech. Koop is koop.
Alleen als je kan bewijzen dat je bv niet goed bent ingelicht, of dat je een ander product heb meegekregen dan besproken kun je eronder uit.
Vaak wordt mensen dan uit coulance een tegoedbon aangeboden. Dit MAG dus en is zelfs niet verplicht door de winkel. Ze hoeven immers het hele product geeneens terug te nemen.
Er zijn een hele hoop winkels die uit eigen beweging een 2 weken omruilgarantie hebben. In zo'n geval is het natuurlijk heel anders en dient de winkel zich aan deze afspraak te houden.
Het product moet dan wel in nieuwstaat en in originele verpakking retour geleverd worden.

Toegevoegd op 27-04-2009 08:10:39
Correctie: afkoelingsperiode is 7 dagen en niet 8 zoals ik zei. (Thnx Naatje)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien van bovenstaande: de winkel is verplicht een 'deugdelijk' product te leveren. Blijkt het product 'ondeugdelijk' te zijn (niet te functioneren of niet zo goed tegen normale gebruiksslijtage te kunnen als je redelijkerwijs zou mogen verwachten), dan is de winkel verplicht je alsnog van een deugdelijk product te voorzien (een nieuwe, of een reparatie op kosten van de winkel) of je je geld terug te geven.

Het lastige hierbij is: wat is deugdelijk, en wat mag je redelijkerwijs van een product verwachten? Daarbij moet je ervan uitgaan dat je krijgt waar je voor betaalt: koop je een hamer voor 50 cent, dan kun je niet teruggaan als hij bij de derde spijker de geest geeft om een deugdelijke hamer ter waarde van 10 euro te eisen. Aan de andere kant heb je soms meer rechten dan je denkt: als je een dure stereo-installatie normaal gebruikt, en hij geeft nét na het verlopen van de tweejarige garantie totaal de geest, dan heb je recht op een vergoeding of reparatie, omdat je er redelijkerwijs van uit had mogen gaan dat een dure stereo-installatie meer dan twee jaar meegaat.

Maar als er niets mis is met een product en je hebt er alleen spijt van dat je er je geld aan hebt uitgegeven, is het inderdaad een gunst als de winkel het terugneemt, dan zijn ze het niet verplicht.