Euro versus gulden

vanmorgen kocht ik 6 lavendel planten op de markt: 20 euro.
Dat bedrag zou ik niet eens overwogen hebben te betalen in guldens. Hebben jullie dat af en toe ook?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Absoluut mee eens.
Het wordt vaak afgedaan als inflatie maar ik noem een voorbeeld met de kerstbomen.
Hiervoor heb ik tot de invoering van de euro altijd 12,50 tot 15 gulden betaald.
Nu betaal ik voor een zelfde boom 32,50 tot 35 euro ( = bijna 3x zo duur). Dit zou teruggereken naar 7 jaar voor de invoering van de euro bij een zelfde inflatie betekend hebben dat de boom me maar 3 tot 4 gulden gekost zou hebben en laat dit nu niet het geval zijn.

Slechts één van de honderden voorbeelden.

Aan de andere kant zijn er ook produkten goedkoper geworden.
Zo betaalde ik voor mijn eerste pc 5000 gulden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Niet meer zo... Als je nou bedenkt dat er een aantal jaren inflatie zijn geweest sinds de invoering van de euro, dan valt het allemaal wel mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waar baseer je dat op?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een handige vuistregel voor verdubbeling aan de hand van groeipercentages is dat bij 1 procent groei, er na 70 jaar ongeveer een verdubbeling plaatsvindt. Bij 2 procent na ongeveer 35 jaar, en bij 3 procent na ongeveer 23 jaar.
Een verdubbeling van prijzen in 10 jaar impliceert dus een inflatie van gemiddeld 7 procent per jaar. Dat lijkt me aan de hoge kant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben het met je eens.
Daarbij kan terug toch niet meer, dus probeer te leven met het heden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een super Win-Situatie voor de mensen die ten tijde van de wissel een hypotheek hadden (!)...
Haha af en toe?!
Ach man ik heb dat al sinds de invoering van die euro. Alles is 2.2 x zo duur geworden en word alsmaar duurder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En of. Ik reken (zeker bij wat forsere bedragen) nog altijd gewoon even terug.

Werkt overigens wel twee kanten uit. Ook wanneer ik betalingen binnenkrijg denk ik weleens: hoe durf ik dergelijke bedragen eigenlijk te factureren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja ik heb dat nog wel eens. maar meestal denk ik er pas aan nadat ik het gekocht heb. als het wel voor zou komen dat ik er op datzelfde moment aan denk zou ik nooit daardoor het product of de dienst niet kopen. voor mij is de euro der nu eenmaal. alles is duur geworden. valt niet veel aan te doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neen. Ik vind dat veel mensen onterecht en incorrect terugrekenen in guldens.

Onterecht omdat mensen al lang gewend zijn aan euro's, ze voelen aan hoeveel een euro waard is. Als ze dan dat bedrag naar guldens omrekenen lijkt het ineens twee keer te duur, omdat ze niet meer beseffen wat de waarde van een gulden was.

Incorrect omdat de euro gewoon minder waard is dan toen hij werd ingevoerd. Dus die factor van 2,2 klopt al lang niet meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet gewoon niet omrekenen. Je salaris is toch ook in euro's??
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+ 1
Niets aan toe te voegen!
Weet je, 1 euro is 40 belgische franken. Zouden die Belgen dan helemaal niets meer kopen? En de Italianen, die 2000 lires in 1 euro deden?

In de landen buiten de eurozone verandert de koers per dag. 100 roepi's is vandaag 1 euro, morgen 50 cent (of 1 euro 50). Dan kan je nog eens twijfelen.

Als jij 3 euro per plant te duur vindt, moet je ze laten staan. We doen hier steeds alsof we alles maar moeten kopen, en dan maar klagen dat het geld kost. Het koste 10 jaar terug geld, en vandaag de dag nog steeds.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zit in de Nederlandse pysche om te zeiken over van alles en nog wat... Zelfs als je geen verstand van hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, want de slimme Nederlanders (lees: Rita en Geert) vinden het ook, dus is het zo. En Rita en Geert gaan het samen in 1 week oplossen, dus ik snap niet waarom die mensen maar blijven zeuren ;-)
Nee, ik koop nooit planten, en nee, ik reken niet terug naar guldens (wat zijn dat ook alweer?)

Je verdient in euro's en geeft euro's uit. Ik vind dat je alleen in guldens mag denken als je ook je loon even omrekent. Maak jezelf nou niet depri, en vergeet die gulden gewoon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Weet je dat veel electrische aparaten tegenwoordig net zoveel of zelfs minder kosten dan vroeger in guldens? Besef je dat de tijd van de gulden al weer even geleden is? weet je dat op een tuincentrum iedere 2 min. een euro kost? Komt nog bij dat er heel veel kwalitijd verschil is bij planten. zo kan je dus niet alles zomaar vergelijken. Er zijn wel uitzonderingen, zoals het kopje kofie en een pilsje in de horica, maar ook daar was een reden voor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Precies, want hoeveel florijnen zouden die plantjes nu hebben gekost? Schandalig, daar kon je vroeger heel Suriname voor kado krijgen. Maar zo werkt het niet meer!
Paniekzaaiers zijn het die omrekenaars! Het heeft inderdaad weinig zin, Ruud heeft volkomen gelijk. Deze vraag mag dicht..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is gewoon bewezen, berekend en gedaan door verschillende economen. Dat de prijzen niet onevenredig zijn gestegen na de invoering van de euro. Niemand heeft er misbruik van gemaakt etc etc zelfs de horica niet.
Daar komt bij dat de euro een zeer sterke munt is geworden en een internationaal betaal middel. Ook al heeft dit niet altijd zijn voordelen m.b.t. handel etc. Ik vind toch dat dit iets is waar we trots op mogen zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, ik doe het (soms) ook... ik behaald nu bijvoorbeeld bij de kapper 25 euro om m`n haren te laten wassen + te knippen.... Nou toen met de gulden tijd dacht er geen haar op mijn hoofd eraan (en dat zijn er veel) om dat ooit te betalen voor een knipbeurt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dan als ze de prijs zeggen dat het kost dat het guldens zijn... Dan heb ik een paar seconden dat ik me goed voel, totdat ik naar de euro´s grijp om het te gaan betalen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heeeeeel af en toe misschien. Maar de vergelijking gaat niet op. Als we de gulden nog zouden hebben gehad, zou je nu een vergelijkbaar bedrag betaald hebben. Ook met de gulden hadden we inflatie gehad en zouden de lavendelplanten nu misschien 40 gulden hebben gekost of nog meer. Wat wel anders zou zijn: je zou misschien verstandiger zijn geweest en deze belachelijke prijs nooit betaald hebben. "Geldillusie" heet dat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zeker, alleen is het terugrekenen naar guldens niet zo handig, omdat je daarmee in een verouderde prijsperceptie vervalt. Sinds het afschaffen van de gulden werden veel producten duurder. Dat is alleen van alle tijden, maar 20 euro voor 6 lavendelpantjes? Dat is heftig, op de markt was je nooit meer dan 5 euro kwijt geweest. Wanneer je boodschappen doet bij Intratuin of bij een luxe plantenzaak dan betaal je daar extra voor.
Dat is overigens met alles zo, AH is ook een stuk duurder dan de kleine winkeltjes van allochtonen. En de markt? Ik zweer er bij, gisteren nog een pond echte aardbeien gekocht voor 1 euro 50 gewoon Nederlandse.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Cora42;

Ik reken nooit meer om als ik iets koop. Alleen als het gaat om dingen of verhalen uit het guldentijdperk reken ik nog wel eens terug hoeveel dat nu zou zijn.