Is er een handige manier om al die pincodes te onthouden?

Zeker nu ook de meeste creditcards een pincode vereisen, verdrinken we in de pincodes. Is er een handige manier om ze te onthouden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Er is vast wel één getal dat je makkelijk kunt onthouden. Bijvoorbeeld de eerste vier cijfers van je telefoonnummer. Voor mij is dat 6214.

Als ik nu een pasje heb met pincode 4727, schrijf ik op de achterkant van dat pasje de code 8513.

Een dief of een oneerlijke vinder zal proberen te pinnen met 8513. Dat zal niet lukken, en hooguit leiden tot het verspillen van de drie pogingen die je hebt.

Als jij wilt pinnen, lees je op het pasje 8513. Daar tel je de code 6214 bij op. Dat lukt, want die kon je makkelijk onthouden, toch? Het optellen gaat cijfer-voor-cijfer:
- 8 (van pasje) + 6 (jouw code) = 14, laatste cijfer is 4.
- 5 (van pasje) + 2 (jouw code) = 7.
- 1 (van pasje) + 1 (jouw code) = 2.
- 3 (van pasje) + 4 (jouw code) = 7.
Ziedaar, je krijgt 4727, de echte pincode van je pasje.

Heb je een ander pasje met pincode 9283, dan schrijf je op dat pasje de code 3079. Terugrekenen van de 3079 die je op het pasje schrijft naar de echte pincode gaat met dezelfde, makkelijk te onthouden, code 6214:
- 3 (van pasje) + 6 (jouw code) = 9.
- 0 (van pasje) + 2 (jouw code) = 2.
- 7 (van pasje) + 1 (jouw code) = 8.
- 9 (van pasje) + 4 (jouw code) = 13, laatste cijfer is 3.
Ziedaar, je krijgt 9283, de echte pincode van je pasje.

Zo hoef je maar één code te onthouden om al je pasjes te kunnen ontcijferen. Mits je eenvoudige sommetjes kunt maken, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is dit niet echt effectief, zie mezelf al staan te rekenen daar.. als je er ff op oefent onthoud je 4 nummers wel, steeksproefs gewijs is er onderzocht dat je een telefoon nummer 7 nummers(huistelefoon+netnummer) nog perfect kan onthouden dus met 4 nummers moet dat geen probleem zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja, als het er maar vier zouden zijn... Twee bankpasjes, een kredietkaart, een tankpas van het werk, een privé-tankpas, een pasje van een speciale bankrekening die ik zo heel af en toe gebruik, het token dat ik nodig heb om in te loggen op het bedrijfsnetwerk, de twee bankpasjes van mijn vriendin die ze mij af en toe meegeeft, de tankpas van mijn vriendin zodat ik voor haar kan tanken - dat zijn er al tien. En dan ben ik er vast nog een paar vergeten. En dat rekenen is alleen nodig als je de PIN-code niet meer uit je hoofd weet. In dat geval is het zo gebeurd. Als je geen sommetjes van 0+0 (laagste mogelijkheid) tot 9+9 (hoogste mogelijkheid) kunt uitrekenen, heb je een veel erger probleem.

Andere antwoorden (6)

Schrijf ze op anders.

Trek je er van elke zeg 17 af en tel je die er dus telkens bij op wanneer je er een nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zet het als telefoon nummer in je agenda/papiert in je portemonnee. Je hebt netnummers die uit 4 cijfers bestaan. Dan kan je dat als pincode doen. Of de laatste 4 cijfers van een telefoon nummer.
Van een niet bestaande oom/tante/opa/oma...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik doe hetzelfde als Tom in zijn reactie hierboven, alleen gebruik ik daarvoor de postcode.
Heb er gelukkig nog geen gebruik van hoeven maken, m'n geheugen is dus blijkbaar nog prima in orde. ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toen de pincodes net geïntroduceerd werden had de postbank (misschien hebben ze ze nog wel) memocards om je pincodes te kunnen onthouden. Kon je op 1 memocard 3 verschillende pincodes kwijt.

Hoef je alleen maar een woord van 4 letters te onthouden, pincodes volgens instructie op je memocard aankruisen en dan kun je ze altijd heel makkelijk zelf terugvinden. Eigenlijk niet te kraken voor buitenstaanders!

Die card (bankpasformaat) kun je dus ook gewoon in je portemonnee bewaren want het woord schrijf je er niet op, dat heb je alleen in je hoofd.

Vraag maar eens op het postkantoor of bij ING of ze die dingen nog hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat is precies het verschil tussen het moeten onthouden van een 4-cijfer code, en een 4-letter woord? Ik zie het voordeel niet zo...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het woord dat je gebruikt is voor alle pasjes het zelfde...
De pincode als telefoonnummer verwerken in je lijst met nummers. Maar wees hier wel erg zorgvuldig mee. En zet ze zeer zeker niet weg op je sim-kaart als doorkiesnr. van de bank...

Maar om hoeveel pincodes gaat het? 2? Misschien 3? Ik neem tenminste aan dat je geen grote onderneming hebt met 6 verschillende rekeningen bij de 6 grote banken in Nederland. Met de daarbij behorende creditcards? En bij de meeste banken kun je zelf je pincode kiezen. Dit doen ze niet graag en zullen ze ook niet direct toegeven. Maar dit zijn ze conform de Europese richtlijnen wel verplicht om de klant die mogelijkheid te bieden. Als de klant hierom vraagt...

Verder is er medio jaren 80 al uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijkheden. Het onthouden van 4 cijfers kwam hierbij het beste uit de bus. Bovendien zijn het vaak logische cijfers. Het is vaak een simpel rekensommetje: 1+2-3=4 o.i.d. Ik heb er tot vandaag de dag in ieder geval nog geen problemen mee gehad. Maar het gaat bij mij dan maar ook om een privé en een zakelijke rekening...

Dat creditcards een pincode hebben is overigens niets nieuws. Die zat er 15-20 jaar geleden ook al op, voor het geval je geld moest pinnen bij de flappentap...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik schrijf het altijd op mijn pinpas (achterkant) met een zwart pen. Het werkt echt !!