Waarom plaatsen banken geldautomaten?

Het plaatsen van een geldautomaat kost de bank een hoop geld: technische infrastructuur, onderhoud, vullen, en af en toe de kosten van fraude of ramkraak.

De klanten kunnen net zo goed terecht bij de geldautomaten van andere banken.

Voor reclame en zichtbaarheid bestaan andere, kostenefficiëntere manieren.

Is er een wet die bepaalt dat een bank een bepaald minimum aantal geldautomaten per duizend klanten, of per tien vierkante kilometer, moet plaatsen? Of heeft de bank andere redenen om toch te investeren in geldautomaten?

Neem de DSB of Argenta: die plaatst GEEN (of nauwelijks) geldautomaten. Het kan dus wel degelijk zonder geldautomaten.

Dus waarom plaatsen ING, Rabo enzovoort wel zoveel geldautomaten? Waarom hanteren zij niet het model van DSB of Argenta?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Banken plaatsen geldautomaten om haar klanten, de consument, de indruk te geven dat ze nog aan hun eigen geld kunnen komen.

Het aantal te plaatsen automaten is niet bij wet vastgelegd, maar is onderdeel van het beleid en (mate van) dienstverlening van de bank.

Zou mooi zijn zeg, ik heb geld bij een bank in Zürich, zou die nog verplicht worden om hiero in Ons Dorp een automaat te onderhouden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ik denk dat het een stukje service naar de klant is, tergelijkertijd ook reclame (overal hangt een bord van de bank erboven)

Consumenten geven aan dat ze de aanwezigheid van een geldautomaat als een belangrijke reden zien om een bepaalde (horeca)gelegenheid, supermarkt of winkel te bezoeken. Ook blijkt dat ze door de aanwezigheid van een geldautomaat langer in die gelegenheid blijven en extra geld uitgeven. Met zo'n eigen geldautomaat beschikken klanten snel en veilig over contant geld, dat weer kan worden uitgegeven in dezelfde zaak.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger moest je tijdens openingstijd van de bank in de rij staan bij het loket, moest een medewerker met je pasje controleren wat je saldo was, en je dan het geldbedrag in je juiste courtage uitbetalen. Die medewerker hebben ze nu uitgespaard, en de service is nu 24/7 beschikbaar.

Tevens heeft de bank nu een open loket, waar de medewerkers vroeger achter kogelvrij glas zaten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je dan op een serieus antwoord een duimpje-neer geeft, geef dan hier aan wat er mis is met mijn antwoord!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit duimpjesprobleem komt steeds meer voor, geef dan op zijn minst aan waarom inderdaad.
Het plaatsen van een automaat kan een hoop geld kosten, ik denk dat het altijd goedkoper is dan de manier waarop het vroeger ging, dat je naar een loket moest, de persoon achter de balie moest dan allerlei formulieren invullen, laten tekenen, geld moest via zo'n buis vanuit de kluis komen, al met al kostte zo'n transactie gemiddeld een minuut of 2, tegenwoordig nog geen halve minuut.
Tel uit je (tijd)winst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is geen wet die bepaalt dat er een minimum aantal geldautomaten van een bank binnen een bepaald gebied of per zoveel klanten moet zijn.
De oorsprong is eigenlijk tweeledig: historisch en commercieel.
Historisch: toen de bankautomaten net geplaatst waren, kon je wel bij een geldautomaat van een andere bank dan waar je klant was pinnen, maar dat kostte geld. Immers, er moesten allemaal administratieve handelingen uitgevoerd worden. En het was zelfs zo dat klanten van de Postbank niet bij andere banken konden pinnen en andersom. Dus was het voor de banken zaak voldoende automaten te hebben zodat de klant altijd bij de eigen bank kon pinnen.
Commercieel: een baliemedewerker kost veel meer dan een bankautomaat. Vullen en onderhoud is maar een paar keer per week. Kosten van fraude en ramkraak wegen absoluut niet op tegen het vijf (of soms zes) dagen per week personeel hebben. Het is dus veel goedkoper om voldoende automaten te hebben, want anders gaan de klanten naar de balie. Plus: er zijn de laatste jaren behoorlijk wat bankkantoren gesloten. Op de plekken waar eerst een kantoor zat, zie je nog steeds de automaat zitten. Zo kunnen mensen toch geld krijgen zonder te ver te hoeven reizen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook wil ik er nog aan toevoegen dat als klanten bij een andere bank pinnen dat banken daar onderling een tarief voor hebben. Als je dus zelf geen automaten hebt hangen met het idee "ze pinnen maar lekker ergens anders" dan kost het je dus nog meer omdat je per transactie een bedrag moet betalen. Voor een beetje bank kan dit ook wel aardig oplopen qua kosten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het technisch kan, omdat het personeelskosten bespaard en omdat de service 7*24 beschikbaar komt.

Dat geld niet alleen voor banken, maar je ziet het overal. Denk aan het inchecken thuis of via een kiosk.

Voorheen werd alleen intern geautomatiseerd en was de zogenaamde klant interface altijd een mens. Door betere netwerk- en applicatie integratie standaarden zijn systemen beter koppelbaar wat weer bespaard op applicatie onderhoud. Mensen zijn nu eenmaal duurder dan machines en maken meer fouten. En machines hebben geen nachtrust nodig.

De keuze van de bank om al dan niet met de trend mee te gaan hangt af van de visie en missie en de afgeleide strategie van de bank. Ik vind het gedurfd van een bank om niet mee te gaan met de concurrentie. Aan de andere kant spreek je ook een andere markt aan, namelijk van mensen die niets moeten weten van al die moderniteit. Het heeft dus ook te maken met wie je als bedrijf wil zijn en welk marktsegment je wilt bedienen. Een bank die niet meegaat met de automaten trend kiest voor een niche markt om niet te hoeven concurreren met de automaat banken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gedeeltelijk als service naar de klanten en de ondernemers. Natuurlijk speelt een stukje gratis reclame mee maar zal nooit de hoofdmoot zijn. Vroeger waren mensen afhankelijk van een bankkantoor om aan hun geld te komen. Tegenwoordig zijn een hoop bankkantoren de gelduitgifte functie aan de balie kwijt en dienen alleen nog als adviespunt. Nu ook dat laatste steeds meer verhuisd richting telefoon en internet zullen nog meer kantoren in de toekomst hun deuren gaan sluiten. Om dan toch nog je klanten te bedienen laten veel banken een geldautomaat achter na vertrek. Goedkoper dan een kantoor en rete efficient. Maar, en dat is een punt wat ik hier nog niet heb gehoord, er zijn ook punten waar een geldautomaat gesubsidieerd wordt door bijvoorbeeld de plaatselijke horeca, evenmenten hal etc. Dat laatste zal waarschijnlijk steeds verder uitsterven ivm nieuwe pin mogelijkheden e.d. Soms worden banken ook onder druk gezet door de plaatselijke politiek om bij vertrek in ieder geval een pinautomaat achter te laten. En tot slot kan ik me zo voorstellen dat de geldautomaten in de toekomst nog veel meer gaan kunnen. Neem sommige banken waar binnen een hele rij automaten hangt. Daar vind men vast een manier op om dat in 1 machine te vatten waardoor het kleine beetje menselijk contact straks volledig overbodig wordt. lekker efficient ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Elke automaat , waar ook en om het even de sector, dient om mensen uit te sparen en/of om menselijke fouten te verminderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat dit puur service is voor de klant, gemak dient immers de mens......
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zodat klanten beschikking hebben over hun geld. Hoe moeilijker mensen aan hun eigen geld komen, hoe meer onrust/ontrouw er zou zijn naar banken toe.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geldautomaten dienen niet om mensen uit te sparen, maar wel om routinetaken uit handen te nemen.

Door geldautomaten worden jaarlijks miljoenen loketverrichtingen uitgespaard. Deze tijd wordt nu nuttiger besteed aan gesprekken met klanten (al dan niet op afspraak).

De (zeer nabije) toekomst bestaat uit geldautomaten waar je niet alleen geld kan uithalen , maar ook insteken. Dit bestaat nu al hier en daar. De automaat zet het geld meteen op je rekening. De kantoorbedienden kunnen zelf niet meer aan het geld, wat het bankkantoor meteen veel veiliger maakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De DSB of Argenta moeten geld betalen als er op een andere bank gepind wordt. Dus ook al heeft een bank geen pin automaten. Ze moeten wel betalen voor ieder transactie die een van hun klanten doet op een van de andere pin automaten. Wat verspreiding betreft, misschien hebben ze een overeenkomst met een van de nadere banken.

De banken plaatsen geld automaten omdat het wettelijk moet, zie je eigen aanvulling.
Banken zien liever dan alle transacties elektronisch gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Banken plaatsen automaten omdat ze bang zijn anders klanten kwijt te raken. Klanten reageren niet rationeel, maar vaak emotioneel; een bank die die service stopt geeft de klant het gevoel dat hij voor de bank niet meer telt.