Hoe kan je als werkgever inzicht krijgen in medisch dossier medewerker ?

Medewerker geeft geen toestemming, maar er zijn twijfels over ziektebeeld

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als werkgever ben je zelfs in overtreding als je een arts vraagt naar het medisch dossier van je werknemer. En dat kan ik je als ondernemer bevestigen...

Verder doe je er als werkgever erg weinig tegen als je werknemer met het weer van de afgelopen dagen gewoon gezellig op een terrasje zit. Dit recht heeft een zieke werknemer...

Een vergelijkbare vraag is recent al gestelt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eigenlijk moet de zieke werknemer verplicht thuisblijven om gecontroleerd te kunnen worden, met als enige uitzonderingen artsenbezoek en medicijnen gaan halen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En zelfs dat is niet correct...
Totaal verboden . Dit zou mi een ernstige inbreuk zijn als werkgever. Ik vermoed dat een conflictuele situatie hier wel uit kan volgen en op basis van vermoedens onstaat een vertrouwensbreuk. Ja, moeilijke situatie. Allen met veel diplomatie aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is een vertrouwensbreuk geen reden voor ontslag?
Werkgever heeft en krijgt geen inzicht.
Hij kan altijd de arbo inschakelen om te bepalen wat je wel en niet kan (rescappaciteit)

In het verslag van de arbo staat dan wat de werknemer nog kan.
Denk aan: niet tillen of bukken. Geen werk onder tijdsdruk, maximaal 4 uur per dag werken etc etc
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat medisch dossier is wettelijk gehem voor een werkgever. Volgens mij kan hij er alleen middels omkoperij inzicht in krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom stel je deze vraag eigenlijk? Zoals de andere deelnemers hier ook al aangeven is het gewoon verboden om het dossier in te zien. Een beetje gezond verstand of ervaring had je dit kunnen vertellen.

Een ingeschakelde bedrijfsarts kan wel aan de werkgever aangeven wat een werknemer nog wel kan, sterker nog dat is een belangrijk deel van het werk van een bedrijfsarts. Ook die arts is echter aan een geheimhoudingsplicht gebonden. Daar staat wel tegenover dat je bedrijfsarts wel dwingend dingen kan voorschrijven aan de werknemer als de werknemer het hier niet mee eens is heeft hij de mogelijkheid tot een second opinion bij het UWV, ook de werkgever kan deze second opinion aanvragen over het oordeel van een bedrijfsarts overigens.

Er wordt hier bovendien beweerd dat een werknemer het recht heeft om op een terras te gaan zitten, dat wil ik toch wel iets nuanceren.

Enerzijds klopt dit namelijk niet helemaal, want er zijn bepaalde voorschriften (afhankelijk van het bedrijf, de CAO etc.) waar een werknemer zich aan te houden heeft bij ziekte, bijvoorbeeld 's ochtends tot 10:00 thuis en bereikbaar zijn en daarnaast ook tussen 12:00 en 15:00 uur of iets van soortgelijke strekking. Is de werknemer in tegenstelling tot dergelijke afspraken niet aanwezig bij een controle dan moet hij van goeden huize komen om dat recht te praten, anders kun je wel degelijk iets doen, sancties zoals opschorten van salarisbetaling en afhankelijk van de ernst van de zaak ontslag behoren dan tot de mogelijkheden.

Anderzijds klopt het ook weer wel, buiten de afgesproken tijden kan een werknemer rustig op een terras gaan zitten. Nu is het wel zo dat daar twee kanten aan de zaak zijn, wordt een werknemer die eigenlijk ziek is waargenomen op een terras dan kan dat in voorkomende gevallen betekenen dat hij dus kennelijk niet ziek genoeg is om dat te laten, dus misschien ook niet ziek genoeg om niet te hoeven werken. Een bedrijfsarts is in een situatie als deze erg goed in staat om naar de werkgever toe een inschatting te maken of de werknemer een loopje met je probeert te nemen of dat deze buiten is aangetroffen omdat hij op die manier beter kon herstellen. Een werknemer dient natuurlijk wel alles te doen en waar van toepassing na te laten wat van belang is om beter te worden. In sommige gevallen kan daar wel degelijk bij horen dat iemand zelfstandig naar buiten gaat (supermarkt, arts etc.), maar ook een wandeling met een onderbreking op een terras zou daarbij kunnen horen. Ook hier geldt weer dat de bedrijfsarts van onschatbare waarde kan zijn voor de werkgever. Zegt de bedrijfsarts namelijk dat de werknemer weer aan het werk moet dan dient de werknemer dat ook te doen. Het is dan weinig relevant om te weten wat er precies mis is met de werknemer, het gaat erom dat de arts die inschatting voor de werknemer maakt en dat de werkgever deze beslissing ook dient te vertrouwen. Deze mensen zijn hier goed voor opgeleid uiteraard.