Moet de overheid investeren in bedrijven die op het punt staan failliet te gaan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (9)

Alleen als dat bedrijf de hele economie dreigt mee te sleuren in zijn val. Maar ik geef toe, de kostprijs is hoog...
AWM
15 jaar geleden
wel als er veel mensen daardoor werkenloos zullen worden. Het is beter om dit soort (grote) bedrijven te steunen, want dan hoeven er ook minder uitkeringen worden uitbetaald en je helpt er veel mensen mee.

daarentegen moet de overheid geen financiele steun verlenen aan bedrijven waarvan het niet zeker is of ze in de toekomst nog winst maken of niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat er minder aan uitkeringen wordt betaald is natuurlijk geen goede reden. Of het geld van de overheid nu gaat naar een uitkering of naar een bedrijf die het vervolgens weer uitgeeft aan salaris, het blijft allebei geld uitgeven van de belastingbetaler.
Sterker nog, diegenen die wel snel een andere baan hebben gevonden bij ontslag, hoeven helemaal geen uitkering, dus het is alleen maar goedkoper voor de overheid om het niet te doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
natuurlijk is het wel een goede reden. Door minder ontslagen hebben de mensen ook meer te besteden, bovendien kunnen de mensen die ontslagen zijn misschien de hypotheek niet meer betalen etc. je krijgt dus een soort sneeuwbaleffect. Als mensen worden ontslagen betekent het meestal een daling van afzet van de bedrijven in de desbetreffende branche en daardoor zullen ze ook niet snel weer worden aangenomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
neem dat maar aan
afhankelijk van de oorzaak van faillissement; nee. De crisis heeft iedereen ruim van te voren zien aankomen, iedereen heeft gedacht 'Amerika is ver weg', de bonussen waren niet van de lucht en zelfs nu nog onuitroeibaar. Bij deze bedrijven alles aan kapitaal er uit halen om een goed sociaal plan voor de werknemers te financiëren.
Deze 'struisvogel-mentaliteit' is vergelijkbaar met mismanagement en dus verwijtbaar!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op deze vraag kan je alleen een politiek antwoord geven. Hij is te ingewikkeld om door een econoom na te rekenen.
Aan de ene kant geeft de overheid liever geen steun aan zelfstandige bedrijven. Het kost geld en je loopt het risico dat bedrijven lui worden en er van uitgaan dat de overheid ze wel helpt als het niet lukt. Dit was ook het geval bij Fokker voor dat ze failliet gingen.
Aan de andere kant zijn er de twee redenen zoals hierboven genoemd: werkeloosheid en de rest van de economie.

Waar je voor kiest heeft met je politieke achtergrond te maken. Vind je dat mensen voor zichzelf moeten zorgen of wil je een land waar iedereen zoveel mogelijk naar elkaar om kijkt en je dus meer sociale lasten moet betalen.

Het verschild ook per bedrijf. ING krijgt voornamelijk geld om de economie op piel te houden. Maar een bedrijf als Corus krijgt overheidssteun (werktijdverkorting) om te zorgen dat er niet te veel werkelozen komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, zo werkt de economie nou eenmaal. Doordat er bedrijven failliet gaan en andere opstarten blijft de economie gezond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, ik zou geen goed geld in slecht geld stoppen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, ik zou geen goed geld in slecht geld stoppen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dan is het eind zoek. Want hoe lang moet de overheid dan gaan investeren? Wat zal er veranderen op korte termijn waardoor het bedrijf wel goed presteert?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Faillisement is de enige mogelijkheid in een staat met een scheiding van de machten. Net zoals politici geen uitspraken over rechtszaken mogen doen, mogen ze zich ook niet bezighouden met het toetsen van de situatie aan het recht. Een ander argument is dat je van het belastinggeld van de burger geen bedrijven gaat sponsoren waarin die mensen zelf ook niet zouden hebben geïnvesteerd (anders zou het bedrijf helemaal niet failliet zijn gegaan!). Helaas is de dagelijkse praktijk in Nederland anders...