Het beste is toch om te beginnen bij goed op een rijtje te zetten wat er precies aan geld binnenkomt en wat er aan uitgaven is.

Van de uitgaven is een aantal onvermijdelijk, maar als je ze op een lijst hebt gezet is het gemakkelijker om te kijken waar je eventueel kunt bezuinigen.

Als je inderdaad ergens op kunt bezuinigen is het afhankelijk van de aard en de hoogte van de schulden (in verhouding tot je inkomsten en vermogen) belangrijk dat je goede afspraken maakt met de schuldeisers over de aflossing ervan, dit voorzover je dit niet al had gedaan natuurlijk.

Houd je vervolgens strikt aan het geplande budget en pas dat ook aan als de omstandigheden wijzigen.

Kom je er echt niet uit vraag dan hulp bij bijvoorbeeld de gemeente, zodat het niet van kwaad naar erger gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

bel ff Leen van Frisia ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ga hulp zoeken, maar dan kun je niets meer kopen.(behalve eten)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het snelst is natuurlijk alles in 1 keer aflossen. Maar komje er nietmeer uit dan kun je terecht bij de schuldsanering. Dit duurt gemiddeld 3 jaar. Niet makkelijk maar wel effectief.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De tering naar de nering zetten en jezelf heel veel ontzeggen en verdomd sterk zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de loterij winnen....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bijklussen