Waarom geven wij in nederland zoveel aan buitenlandse goede doelen terwijl de voedselbank nauwelijks kan overleven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De vraag is, waarom wel (veel) geld aan buitenland terwijl VB nauwelijks kan overleven, niet wat de VB is of waar de VB z'n spul vandaan krijgt.

Volgens de minister omdat buitenlandse hulp "structureel" zou zijn, en de voedselbank niet. Die stelling gaat mank, maar er zat niemand in de studio om haar even fijntjes mede te delen dat we al 30 jaar rijstzakken op het Afrikaanse continent financieel steunen, en dat blijkt ook niet echt bijster structureel.

Dus, die vraag moet naar het Binnenhof, maar ook daar krijg je geen behoorlijk antwoord!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De voedelbank bestaat hoofdzakelijk van de 'surplus' van het bedrijfsleven en voor een kleiner deel van geldgiften. In deze tijd waken de bedrijven er voor om te veel te produceren om de kosten te drukken. Er blijft dan minder over om te doneren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De voedselbank is een hulpmiddel voor mensen met een bijstandsuitkering.

Dit hulpmiddel heeft weinig geld nodig om voort te bestaan. Zij kopen het voedsel niet van een fabrikant, zij krijgen dat omdat het etiket er bijvoorbeeld niet goed op zit, etc.
De overheid geeft zijn geld dus liever ergens anders aan uit.

De vraag luidt nu: waarom gaat het dan zo slecht met de voedselbanken?

Wel, omdat steeds meer mensen gebruik maken van voedselbanken krijgen zij het steeds moeilijker met het leveren van genoeg voedselpaketten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De voedselbank schijnt nogal kritisch en selectief te zijn (zie 1e link) bij het aannemen van voedselaanbod.

En het laatste nieuws is dat het al weer beter gaat met de voedelbank (zie 2e link).

De stelling dat "de voedselbank nauwelijks kan overleven" is onjuist. Derhalve is de vraag overbodig geworden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is om het onderweg af te afromen en dat room in diverse linkse en rechtse zakken te laten verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gaat helemaal niet slecht met de voedselbank
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat komt omdat de voedselsituatie in het buitenland heel wat schrijnender is als in Nederland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat links blijft denken dat we iets verplicht zijn aan landen die weigeren hun eigen zaken op orde te brengen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik werk voor mijn geld, en let op dat ik niet zomaar a-merken koop omdat die vaak veel te duur zijn. Ik leef goed, daar niet van, maar dat kan omdat ik verstandig met mijn geld omga. En dan zou ik moeten betalen omdat een ander, die zelf niet werkt om in zijn levensonderhoud te voorzien, zich te goed voelt voor Euroshopper?

Als voedselbanken in de problemen komen omdat ze niet accepteren wat er wordt aangeboden vanwege het merk, voel ik me bepaald niet geroepen om (persoonlijk, of indirect als belastingbetaler) bij te springen.

Sowieso, zolang er (bijvoorbeeld) nog auto's komen voorrijden bij voedselbanken, denk ik dat het weggeven van eten de verkeerde oplossing is voor de problemen die er ongetwijfeld bij een deel van de 'klanten' zijn. Een deel van die mensen kan veel beter geholpen worden verstandig met hun geld om te gaan. Bijvoorbeeld die autobezitters: van wat een auto maandelijks kost aan brandstof, verzekering, onderhoud en wegenbelasting kun je een hoop potjes pindakaas kopen.