waarom word de US.dollar kunstmatig omhoog gehouden?

Het kunstmatig omhoog houden van de US dollar werkt alleen maar in de voordelen van de derde wereld landen, maar China heeft ongeveer 21% US dollar van het totaal. Dit betekent dat china groten deels de macht op dollar kan uitoefenen. Maar waarom is Amerika nu bezig om nu nog meer dollar uit de drukken terwijl de vraag nu niet groot is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er is behoorlijk wat interactie tussen het Midden-Oosten en de US. Het Midden-Oosten heeft zijn geld geinvesteerd in dollars, en de VS willen hun dollar graag hoog in waarde houden om goedkoop te kunnen importeren. Ze houden elkaar daarmee een hand boven het hoofd.

De economie van China is trouwens niet zo groot, ongeveer net zo groot als die van Engeland. Wel groeit het heel hard, maar er gaan een hoop fabeltjes over rond. Laat je daar vooral niet door bang maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hmm, ja, dat betekent dat ze proberen die koppeling in stand te houden, zoals wij vroeger een koppeling met de D-mark hadden. Als je economie goed op orde is, is dat heel goed mogelijk. Het is dan een van de redenen dat het MO nog steeds olie in dollars rekent, en (helaas) nog steeds niet in Euri's.

Andere antwoorden (1)

De vraag is juist booming, maar dan grotendeels op de interne markt (het "geld moet rollen" principe wordt momenteel behoorlijk gepushed).

China heeft overigens geen 21%, dat zouden ze willen. Wat het totaal is, weet niemand, het betreft alleen schattingen en die gaan niet verder (laatstelijk volgens eigen cijfers) dan ongeveer 4.2%. Nog veel te veel overigens, maar dat terzijde.

De FED heeft weinig instrumenten meer in handen dan te drukken: de rente is praktisch 0 en zelfs na 6 maanden is het tij nog niet gekeerd. Mocht je andere ideeen hebben (dan geld bijdrukken) om de geldstroom in de VS weer op gang te krijgen: ik regel bij een goed plan zo een afspraak in Washington voor je (maar dat zou je zelf ook kunnen).

Ergo, antwoord: omdat de VS zich realiseren dat, hoewel liever anders, bijdrukken nog het enige is dat rest...