Is het echt verplicht om een ziektekostenverzekering te hebben ?

Ik zou em willen opzeggen omdat het bakken met geld kost elke maand. Alleen een tandartsverzekering is voor mij genoeg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook zelden een dokter nodig. Maar die ene keer dat er een scooter tegen me opreedt, was ik maar al te blij met mijn verzekering. Een rit met een ambulance, foto's maken in het ziekenhuis, en ik kreeg een rekening van zo'n 900 euro. Wat ik mankeerde? Een snee en een hoop blauwe plekken, gelukkig niets gebroken. Ik wil niet weten wat de rekening was geweest als het wél echt fout was gegaan. Ik weet wel dat het dan een bedrag was geweest dat ik niet zomaar op de plank had liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben altijd gezond geweest, maar heb twee prematuren gekregen ; respectievelijk 10 weken a ongeveer 1500 gulden per dag en 5 weken a 1000 gulden per dag, mijn eigen verblijf van in totaal 13 weken (wel beduidend goedkoper) en twee keizersneden nog niet eens meegerekend.......
Ik moet er niet an dénken niet verzekerd te zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mja, eeen enkele keer een ongelukje is best te betalen lijkt mij. Heb altijd wel wat reserve .

Het beste antwoord

Ja, dat is verplicht, het is namelijk een collectieve verzekering die alleen en uitsluitend op te hoesten is als iedereen daaraan zijn deel mee betaalt.

Mensen die niet betalen worden in tegenstelling van wat je normaliter zou denken natuurlijk wel gewoon geholpen, maar ondermijnen daarmee ernstig het systeem. Zodra er op een gegeven moment maar genoeg mensen gaan denken zoals jij, krijgen we hier wel Amerikaanse toestanden, waarbij mensen die zich wel willen verzekeren krom moeten liggen van de premies, en mensen die denken slim te zijn (of het gewoon niet kúnnen) door niet te betalen, kunnen failliet gaan aan de eerste de beste niet meer simpele ziekte.

Natuurlijk kost het bakken geld elke maand ; gezondheidszorg KOST nu eenmaal bakken met geld, maar ik maak me sterk dat mensen het geen prioriteit meer zouden geven. Laat onverlet dat de kosten voortdurend onder de loep genomen mogen worden en er zeker verbeteringspuntjes zijn, maar een dure grap blijft het.

Je kunt her overigens wel prima af met alleen een basispakket ; aanvullende pakketten vergoeden een hoop onzin ook, en vaak maar gedeeltelijk, waardoor je uiteindelijk duurder uit zou kunnen zijn. Weeg de risico's af, en maak je keuze. Maar die basisverzekering kun je zeker niet omheen. Als je niet uit jezelf betaalt, komen ze het gewoon halen, hoor. En dubbel en dwars ook.

Toegevoegd na 4 minuten:
En aan een rot gebit is nog nooit iemand dood gegaan ; de tandartsverzekering is wel de laatste die je echt nodig hebt. Af en toe een gaatje kost je een paar tientjes, iets ernstigs een paar honderd euro hooguit. Daar ga je niet failliet an. Een simpele operatie met opname echter, loopt in de duizenden euro's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk antwoord en ik deel je mening.
+1
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed verwoord (zoals gebruikelijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+10 !Q
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je laatste toevoeging klopt niet helemaal Marleen.Als je een rot gebit hebt kan zich er een abces vormen in je kaak.Als dat verwaarloosd word kunnen de bacterien zich uitbreiden naar je hersenen of je keel.In beide gevallen kun je dan doodgaan.
Maar verder ben ik het helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat, Azil, wordt dan ook WEL weer vergoed door je normale verzekering, een gevaarlijke abces.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarin heb je gelijk,maar je zei dat er nog nooit iemand was doodgegaan aan een rot gebit,daar reageerde ik op.

Andere antwoorden (9)

Ja dat is verplicht en ze komen incasseren hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar was ik al bang voor.
Ja dat is verplicht. Via de belastingdienst kan je zorgtoeslag krijgen. Dat scheelt weer. Een tandartsverzekering is niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geval bij mij is dat ik al 30 jaar geen dokter nodig heb gehad, en als er iets moet gebeuren bij de tandarts moet ik bijbetalen terwijl ik meer dan 1000 euro elk jaar heb betaald voor die verzekering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doet er niet toe. Je zou morgen geneeskundige zorg nodig kunnen hebben. Misschien moet je een beetje rondshoppen op internet om te kijken of je een goedkopere polis kan vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou ik kunnen doen inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Succes ermee ... en ik hoop voor je dat je nog héél lang geen geneeskundige hulp nodig hebt.
In aanvulling op XiniX: En, je krijgt er nog een dikke boete overheen. De boete bedraagt 130% van de nominale premie over de periode dat ten onrechte geen zorgverzekering is afgesloten.
AWM
14 jaar geleden
Ziektekosten is verplicht, tandarts niet! Maar wees blij, je hebt geen idee wat een dag in het ziekenhuis kost!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat dan als je morgen door omstandigheden in het ziekenhuis zou komen, hoe zou je dat willen betalen. Ik snap dat de verzekering duur is,toch staat het niet in verhouding tot de kosten die je werkelijk zou krijgen , mocht je ernstig ziek worden.
Gewoon betalen en hopen dat je nooit echt nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit ernstig ziek zou kunnen worden. En als ik dat wel zou worden heb ik duizenden euro's uitgespaard die zoiets zou kunnen betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou jij niet ernstig ziek kunnen worden ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat is een beetje het probleem, niemand kan of wil zich voorstellen dat hij ernstig ziek wordt, maar het kan jou net zo goed overkomen.
Zoek maar eens op wat de kosten van een verpleegdag zijn. Daar valt niet tegen op te sparen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@azil : Omdat ik weet hoe ik mezelf gezond moet houden. Misschien heb ik wat medische zorg nodig als ik 95 ben maar dat zie ik dan wel weer.
@pieker: Ernstig ziek wordt ik echt niet, maar ik zou eventueel betrokken kunnen raken bij een ongeluk, waardoor ik in het ziekenhuis zou komen. De kans daarop lijkt mij vrij klein eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige ziektes kun je ook krijgen met een gezonde levensstijl.Het is echt niet zo dat je alleen ziektes krijgt als je ongezond leeft.Dat is heel naief gedacht.
En waarom zou je geen ongeluk kunnen krijgen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar naast m'n gezonde levensstijl hou ik er ook een gezonde gedachtestijl op na. Ik ben er zelf van overtuigd dat gedachten en emoties je leven creeeren. Denk je bijvoorbeeld dat je zelf geen controle hebt over je eigen gezondheid en dat je van het ene op het andere moment ziek kunt worden, dan word je het ook. Ik denk dat je gezondheid een reflectie is van de staat van hoe je denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nooit gedacht dat ik zomaar ziek zou kunnen worden,ik was jong,kerngezond en vol levenslust (dat laatste nog steeds hoor)maar toch werd ik chronisch ziek.
En dan mijn nichtje,een levenslustiger en optimistischer persoon moet ik nog tegenkomen,sinds kort chronisch ziek. Verdiep je eerst in allerlei ziektes en aandoeningen en hoe ze veroorzaakt kunnen worden voor je aanneemt dat jijij nooit ziek zult worden.Ik hoop het natuurlijk voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je noemt jezelf chronisch ziek, en daarom denk ik het het maar blijft voortduren.Dat is een overtuiging dat, als je het eenmaal hebt dat je gelooft dat je er niet meer vanaf kan komen, en dat houdt de ziekte in stand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou nu heel veel kunnen zeggen,maar ik maak geen woorden meer aan je vuil.Als jij dat wilt geloven dan doe je dat maar.Maar zeg nooit zoiets als je persoonlijk tegenover een zieke staat.Dan heb je misschien wèl een zorgverzekering nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf minder dan een dag in een ziekenhuis doorgebracht en toen ik de eindafrekening door rekende kwam ik al tot de conclusie dat ik al heel dik een jaar aan premie kwijt zou zijn geweest en ik had totaal geen complicaties.
Hoe duur denk je dan dat het zou zijn als je bijvoorbeeld om maar iets te noemen in een café in een brand komt te zitten en een jaar in een brandwondencentrum door moet brengen? Of een of andere dronken idioot denkt dat je een onderdeel van de weg bent en je bent een jaar of 10 bezig met revalideren? Natuurlijk is die kans klein maar je hebt die verzekering ook niet omdat je misschien een keer een griepje krijgt. Het is niet moeilijk om ziek te worden. Er zijn erfelijke ziekten die zich pas laat in je leven manifesteren, een blindedarm ontsteking kan letterlijk iedereen overkomen, een been breken zit in een klein hoekje en je zal maar net in het vliegtuig naast die gup met open TBC komen te zitten die het verrekt om met zijn constante gehoest een arts op te zoeken en ik denk niet dat je de kanker cijfers van dichtbij wil zien. Mijn moeder is haar hele leven in uitstekende gezondheid geweest. Niemand in mijn familie heeft ooit maar de minste hint van kanker gehad maar mijn moeder is er toch aan overleden. Het is een kans spelletje waar je jammer genoeg helemaal NIKS aan kan houden.
De meeste aandoeningen discrimineren niet op levensstijl en mentaliteit. En de kans dat je een ongeluk krijgt mag misschien klein lijken maar let wel: verre weg de meeste mensen kunnen echt niet een week ziekenhuis zelf ophoesten. En hier is de gein met ongelukken: die voorkom je niet. Daarom heten ze ook zo. En je hebt maar 1 keer pech nodig.
Ja, dat is verplicht. Betalen is ook verplicht.

En het is terecht.

Anders zou bijna niemand een verzekering nemen. Dan zouden we gigantische problemen krijgen door alle mensen die van de ene dag op de andere ontdekken dat ze een ziekte hebben. Of die betrokken raken bij een ongeluk.

Beide zouden ook jou kunnen overkomen.

We hadden het anders kunnen inrichten: geen verzekering, en allemaal een bepaald bedrag betalen aan belasting. Dat had uiteindelijk op hetzelfde neergekomen.

Daarom moet je sowieso betalen. We hebben gekozen voor betalen via een verzekering en niet via een belasting. Aangezien die keuze eenmaal gemaakt is, vind ik het niet meer dan terecht dat ook jij meebetaalt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, maar niet per defenitie, aangezien je op religieuze gronden vrijstelling kan krijgen. de amish zijn bijvoorbeeld niet verzekerd. ook in nederland zijn er religieuze groepingen die zichzelf niet hoeven te verzekeren omdat ze een vrijstelling hebben aangevraagd en gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet alleen verplicht maar ook erg onverstandig om geen ziektekostenverzekering te hebben. Ik vond het vroeger ook zonde van mijn geld omdat mijn man en ik nooit een dokter nodig hadden. Tot hij verleden jaar een beroerte kreeg en ik in september een hartaanval. Je wil niet weten wat voor rekeningen ik nu gelukkig niet zelf hoef te betalen voor ambulance, ziekenhuisopname, -tig bezoeken aan specialisten, ECG's, MRI's, laboratoriumonderzoeken, medicijnen, verband, röntgenfoto's, echo's en bezoeken aan de huisarts; ik zou er gewoon het geld niet voor hebben. Wij hebben alleen de basisverzekering. Dacht dat ik jarenlang voor niets had betaald maar "verdien" het nu dubbel en dwars terug.
14 jaar geleden
Zoals uit bovenstaande antwoorden al blijkt: Helemaal geen verzekering is niet mogelijk.

Je zou wel kunnen kiezen voor een hoger eigen risico. Hierdoor verlaag je de premie van je basis-verzekering.