Als twee banken fuseren en je had daarvoor bij elke bank een rekening, is dan nog steeds 2 x 100k gegarandeerd?

Stel, ik heb 90.000 euro bij Fortis en 90.000 bij ABN op depositos van 10 jaar. Wat gebeurt er als na de fusie deze F-ABN Bank omvalt? Zijn mijn 180.000 euros dan nog steeds gegarandeerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Mogelijk houd je beide rekeningen bij de gefuseerde bank.

Maar de garantstellingen zijn *per persoon*. Dus al heb je 5 rekeningen, het gaat per bank per persoon.

Ook andersom, als je met twee mensen 1 rekening hebt (en/of rekening), dan geldt de garantiestelling dus maal twee. Voor ieder het garantiebedrag.
Een reden dus om je rekeningen allemaal en/of te maken (als je je partner meer vertrouwt dan de bank, dat spreekt vanzelf).

Dus als je samen meer dan 2 ton hebt (wat een problemen kan een mens hebben he...) dan doe je er goed aan het meerbedrag over echt andere bank-concerns te verspreiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, 1 bank is 1 garantstelling! Je moet je tegoeden dus proberen te blijven spreiden over verschillende banken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want je zult na de fusie maar één rekening overhouden met een saldo van 180k. Één rekening is ook maar één garantstelling.

Wijs is dus om 90k op te nemen en die te verhuizen naar een andere bank.
paulus811
14 jaar geleden
Hierboven staat het juiste antwpoord. Bedenk overigens, als je toch aan het wijzigen bent, dat de 100K garantiestelling maar tijdelijk is. Ik dacht zelfs tot 1-1-2010 en dan gaat het weer terug naar 20K.
Het benne zorgelijke tijden, kamaraad!