Kan een werkgever je dwingen te werken als je in de ziektewet zit?

Ik ben storemanager en heb erge rugklachten(hernia).
Mijn werkgever dwingt mij om te werken aangezien we een groot personeelstekort hebben. Ik loop op het ziekenhuis en daar wordt mij geadviseerd niet te werken. Ik heb nog steeds geen arbo arts gesproken (4 wkn) en HR blijft pushen, wat herstel niet bevoorderd. Waar kan ik info vragen hierover of wie weet het antwoord hierop?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.7K

Het beste antwoord

Ik lees hier hel veel goed bedoelde maar toch onjuiste adviezen.

Ziek is niet ziek:
Je meld jezelf niet ziek, maar eigenlijk verzoek je ziekenverlof bij je werkgever. Die mag dat best weigeren.
Als hij daar maar de juiste argumenten voor aandraagt.
Iemand met rugpijn die wel kan zitten kan best nog wel werken. iemand met een gebroken been kan zittend werk doen. Binnen de wet Poortwachter mag een werkgever aangepast werk bieden als dit kan.
Dan mag je best toch thuis blijven, maar zal de werkgever het loonopschorten.
Is het dan klaar? nee natuurlijk niet. Als werknemer kun je dan altijd nog een arbeidsdeskundig advies aanvragen bij het UWV. 95% van de werkgevers leggen zich daar bij neer en zullen dan uitbetalen vanaf dag 1 van opschorten.
Maar dan nog mag een werkgever weiegren. Dan zal een rechter uitspraak moeten doen. maar dat is wel een dure oplossing als de werkgever (in 99%) van de gevallen ongelijk krijgt.

ALs werknemer kun je niet zomaar een ARBO arts bellen.
Dat zul je moeten doen bij die ARBO of bedrijfsarts die een overeenkomst heeft met de werkgever.
Een arbo arts geeft een ADVIES geen dwingende maatregel. Zowel de werknemer als de werkgever mogen dit advies naast zich neerleggen. Dan volgt wederom de stap naar het uwv.

Veel mensen denken dat de kracht en recht van de werknemer heel groot is bij ziekte. maar als de werkgever juist handeld kan dat best wel eens tegen vallen.
Uietraard moet iedereen die ziek is ziek kunnen zijn en verdient 100% backup van de werkgever. Helaas zijn strenge maatregelen nodig daar er veel misbruik van de ziekte wet wordt gemaakt.

Verder bepaald een huisarts niet of je mag werken.
Het advies van een arbo arts is daarin zwaarwegender.
Een huisarts is niet deskundig op het gebied van de uit te voeren arbeid.

Ergo:
Als mijnheer ziek is en zich verplicht voelt te werken zal hij per ommegaande moeten vragen naar de arbo te mogen gaan ( in tegenstelling tot wat hier beweert werd mag dat best zonder officieel ziek te zijn). Wordt dit egweigerd zal hij bij het UWV een deskundigenoordeel moeten aanvragen. Hieraan moet de werkgever meewerken.
Besef wel dat als zij ook vinden dat de functie met rugpijn uit te voeren is je zeer zwak staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ziek is ziek...

Je werkgever kan je best dwingen om te komen werken, ze kunnen zo veel...

Maar als je ziek bent, dan kun je toch niet in verlegenheid gebracht worden door een werkgever die je dwingt om te komen...

Ziek is ziek...

Laat je niet gek maken, je hebt het al zwaar genoeg met je ziekte...

en vooral: Beterschap...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de rechtswinkel, aldaar krijg je gratis juridisch advies, telefonisch or per consult.

weet je trouwens zeker dat je voor deze baas wilt blijven werken als je beter bent? wat een lamzak

Toegevoegd na 1 minuut:
rechtswinkels:

http://www.rechtswinkelamsterdam.nl/

http://www.rechtswinkelutrecht.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang jij je laat dwingen om te blijven werken zul je ook geen arboarts zien. Want dan heeft jouw werkgever geen reden om je als ziek aan te melden...

Wanneer jij op doktersadvies rust moet houden m.b.t. een hernia is jouw werkgever de laatste die van jou mag verlangen dat je i.v.m. personeelstekort toch komt werken. Dus maandag ochtend gewoon ziek melden en meld erbij dat dit op doktersadvies is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ziek is ziek, en er is geen kip die jou weer aan de slag kan krijgen zolang er geen inititatief is geweest vanuit de werkgever om te diagnostiseren wat je hebt. Helaas kan dit in extreme gevallen de arbeidsomstandigheden aardig verzieken ondanks dat jij overduidelijk er nu niets aan kan doen. Zij kunnen je in elk geval met geen stok aan het werk krijgen als je echt iets mankeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jou geadviseerd om niet te werken en de werkgever wil dat jij aan het werk gaat kan je misschien zo snel mogelijk een gesprek aanvragen bij de bedrijfarts. Als hij en het ziekenhuis achter jouw staan kan de werkgever geen kant op. En als je weer aan het werk kan zal het niet gelijk volledig zijn eerst opbouw en misschien aanpassingen.

Als je niet weet wie je bedrijfsarts is kan je dit opvragen bij HR en anders misschien via een collega.

Zorg dat je ze een stap voor bent.

Beterschap.

Ga een open gesprek aan met de bedrijfsarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gaat werken dan erken je dat je eigenlijk niet ziek bent. Dus ga je niet werken. Vraag je baas waar jij je bedrijfsarts kunt bereiken omdat je daar een afspraak mee wilt maken.
14 jaar geleden
Vraag een spoedafspraak aan bij de arbo-arts.
Hierin kan je het beste pro-actief zijn ipv wachten op de uitnodiging.

Zeker bij een conflict noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me af of jou baas je weleens ziek heeft gemeld,normaal had je allang bericht van een arbo arts moeten hebben,om op een spreekuur te verschijnen.,of een brief van hun moeten hebben hoe het met je herstel gaat.
dwingen kan hij je helemaal niet,en laat hij maar contact met de arbo opnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je nog geen arbo-arts hebt gezien/gesproken zou ik niet aan 't werk gaan, denk aan je lichaam.
'n Arbo-arts hoort het advies te geven aan jouw baas. De baas zelf heeft (vlgns mij) géén arts-opleiding gedaan dus heeft geen idee wat jij wel en niet kan met jouw rug.
Niet werken dus tot je je arbo-arts hebt gesproken.
Hoop dat je rug snel beter is en dat je snel 'n andere baan vindt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag aan je eigenste huisarts een brief waarin het een en ander wordt uitgelegd, met liefst tel. van dokter voor eventuele verdere informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1: bel z.s.m een ARBO-arts op voor een afspraak, zodat hij de diagnose op papier kan zetten dat jij niet in staat bent om te werken!
2: vertel je baas dat als je nu gaat werken je nog meer schade aan je rug oploopt waarna je nog langer moet rusten/revalideren, zijn keuze dus ook!

Als iemand in zijn team (jouw baas zijn team zijn zijn managers, waaronder jij dus) uitvalt, moet hij zelf voor vervanging regelen, net zoals jij medewerkers onder je hebt werken waar jij waarschijnlijk ook vervanging voor moet regelen als ze ziek zijn of niet kunnen komen werken... Hetzelfde geldt voor je baas!

Vette pech voor je baas, no matter how dedicated you are! Je eigen gezondheid boven alles, niet? :)