Ben je vóór het bijv. winnen van de lotto wint niet tevreden met je leven, dan zal je erna ook ontevreden zijn. Geld kan persoonlijke problemen niet oplossen. Integendeel: het kan die problemen zelfs groter maken.

Geld verandert je persoonlijkheid niet, enkel je levensstijl. Mensen zijn soms bang dat al het geld hun karakter zal veranderen. Dat is niet zo. Was je een vriendelijk en warmhartig voor je miljonair werd, dan ben je dit erna nog. Of, had je eerder een zwakke persoonlijkheid dan zal geld daar geen jota aan veranderen. Om het cru te zeggen: geld maakt de domme niet intelligent, bezorgt de lafaard geen bewondering en de incompetente geen respect.

Stop je met werken nadat je wint, dan is de kans groot dat je ongelukkig wordt. De calvinisten zouden het graag horen: werk is belangrijk. Het heeft een intrinsieke waarde: 't is goed voor je zelfbeeld en het geeft voldoening. Tenminste, als je je werk graag doet. En daar kan de loterij je mee helpen. Je hoeft geen luizenbaantje meer te doen om in leven te blijven. Je kan een job kiezen die je echt leuk vindt. Maar, je moet eerst wel weten wát je wilt. En daar kan geld je helaas níet bij helpen.

Of zoals schrijver Ayn Rand het mooi formuleert: "Geld brengt je waar je maar wil, maar je blijft wel de chauffeur. Jij moet beslissen waar je naartoe wil rijden."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

in zekere zin. aangezien je minder beperkingen hebt een meer kan doen waar je zin in hebt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, maar wel eenvoudiger.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet automatisch. wel is het makkelijker leven en kan je makkelijker keuzes maken om je eigen geluk te zoeken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het maakt tevreden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja, ik weet zo niet meer welk onderzoek het was maar tot een bedrag van ik noem maar iets € 4000.- per maand vergroot dit het levensgeluk (het was dus niet een extreem bedrag) daarboven nam het geluk niet echt meer toe.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
geld maak niet gelukkig maar geeft wel een rijk gevoel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De grote maar vaak miskende Nederlandse filsoof zei ooit. "Geld maakt niet gelukkig daarom heb ik een jacht gekocht."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, het maakt je gelukkiger. Zijn genoeg andere factoren die ook mee spelen en niet met geld te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is beter Ongelukkig te zijn met geld dan Ongelukkig te zijn zonder geld - dus JA!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ligt eraan wat je met het geld doet. Als je slim met geld om gaat kan je geluk(kiger) worden van geld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen als je al gelukkig bent, het is ook erg makkelijk... veel geld (...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja. Volmondig. Heb nogal wat pieken en dalen meegemaakt in m'n leven, alles tussen 1 miljoen schuld en 4 miljoen tegoed. En ik kan je vertellen, toen ik ruim bij kas zat voelde ik me een stuk prettiger dan toen ik brood met ei moest eten...

Maar, tegelijkertijd, als je diep ongelukkig bent omdat je niet van jezelf houdt, dan maakt het geen donder uit hoe je banksaldo eruit ziet!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geld is geen voorwaarde om gelukkig te zijn, maar het maakt je leven wel een stuk makkelijker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik hoef niet te zwemmen in het geld, maar pootjebaden is toch wel lekker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, door het hebben van geld heb je mogelijkheden die je niet zou hebben als je geen geld hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen die een loterij winnen, zijn binnen een jaar weer op hun oude geluksniveau.

Mijn motto is: "Zo lang je inkomsten je uitgaven dekken, ervaar je 95% van het geluk dat aan geld hangt. De andere 5% kan alleen gegeven worden door die miljoenen."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja. Al is het al alleen maar omdat veel ongeluk zich afkopen laat. (Niet krom hoeven liggen voor een dure operatie, je kinderen niet hoeven laten opgroeien in een achterstandswijk omsloten door smerige snelwegen met veel criminaliteit en weinig groen enz. enz.)

Omgekeerd echter is geluk natuurlijk niet te koop. "Drie kilo geluk graag meneer de kruidenier" slaat nergens op. Hoewel ik bijvoorbeeld best gelukkig zou zijn wanneer die sauna en jacuzzi in de tuin eindelijk gerealiseerd zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met geld is het makkelijker om gelukkig te worden, met alleen geld ben je er nog niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar las ik laatst een artikel over.

Geld maakt wel gelukkig tot een bepaalde mate, wij zitten al op die grens waarin geld niet veel gelukkiger zal maken. Het is gebleken dat wij nu "gelukkiger" worden van het hebben van zeldzame dingen, oftewel dingen hebben die andere niet hebbe.

Schijnt dat dat ons gelukkig maakt.