Wat is een goede en veilige manier om al je pincodes en wachtwoorden altijd bij je te hebben?

Ik moet steeds meer onthouden qua wachtwoorden en pincodes. Ik zoek dus een manier om al die gegevens altijd bij me te kunnen hebben op een zo'n veilig mogelijke manier.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (7)

In je hoofd is de enige 100% veilige manier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn programma's om wachtwoorden e.d. op te slaan en eventueel er een eigen wachtwoord aan kunnen geven.
Zet dit programma op een usb stick en zet er een encryptie op (zodat niet iedereen de data ervanaf kan lezen.)

Neem die USB stick dan overal mee naartoe of beter nog, plaats het in een kluis.

Een voorbeeld van zo'n programma is: PasswordSafe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch wat lastig als je bij het pinapparaat staat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon een Nettopje meenemen (mini notebook). Open klappen en nog weten welk wachtwoord je gebruikt om in te loggen en het programmatje opstarten via je usb-stick. wel oppassen dat je je wachtwoord niet te duidelijk invult ivm de camera's en goed om je heen kijken of je geen politie ziet, want die kunnen denken dat je andere dingen van plan bent dan je pincode op te zoeken.
Alles dezelfde code en/of wachtwoord geven. Dan hoef je maar één code en één wachtwoord te onthouden.
Voor mij werkt dit prima
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook voor vrijwel alles hetzelfde wachtwoord en dezelfde pincode.
Soms moet ie inderdaad wat langer zijn oid, dan heeft dat voor mij ook een vast patroon. Standaard dus.
Goed antwoord, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet op het werk elke drie maanden mijn pasword verplicht veranderen. En dan moet hij ook nog op 2 karakters afwijken van het oude pasword. En zo heb ik nog 2 systemen waar dit voor geldt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je steeds met cijfers enzo moet werken kan je je wachtwoord altijd nog verlengen met o1. Dan 02, 03 en zo verder. Dat is ook redelijk makkelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel onveilig. Eén wachtwoord gekraakt, alle wachtwoorden gekraakt... Verder zijn er veel pincodes die je opgelegd krijgt, die kun je niet veranderen. Veel sites eisen dat je het wachtwoord elke twee, of drie, of vier, of zes, maanden wijzigt. Dus elk schema gaat op den duur uit de pas lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er was op een gegeven moment een situatie, dat sites als deze, en mijn bankrekening en n noem maar op wat voor andere zaken allemaal hetzelfde paswoord hadden. Tot iemand mij liet zien dat de keten net zo zwak is als de zwakste schakkel en dat dat iook het eerste is wat hackers controleren: of je niet zo'n eikel met een pasword bestand je bent en een domkop met een enkel pasword.
Hier is volgens mij al eens een vraag over gesteld (lang geleden).

Ik gebruik zelf een password manager: Roboform. Deze heeft een versie (Roboform2Go) die op een USB stick draait en beveiligd is met encryptie. Je hebt dan één hoofdwachtwoord nodig.

Voordeel van Roboform is dat je ook veilig aantekeningen kunt maken en allerlei gegevens kunt opslaan.

Roboform heet zo, omdat het alle velden eventueel ook invult. Als je de USB stick in je PC hebt meldt het zich zelf aan op een inlogpagina als je deze gegevens hebt opgeslagen. Je kunt dan voor elke site een moeilijk wachtwoord kiezen. En als nood kan je de hele lijst ook afdrukken en ergens (veilig) bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pincodes kan je handig in de adressenlijst van je telefoon opslaan. Gewoon, Piet Jansma heeft telefoon nummer 06-659876123 bv. En dan met jezelf afspreken welk deel van het nummer de PIN is. bv, het eerste 'pin-telefoonnummer' in het boekje is het 1e, 3e, 5e, 7e nummer van het telefoonnummer. Je weet uiteraard zelf of iemand bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
altijd de zelfde gebruiken dat helpt bij mij.zeker met wachtwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik zelf doe is 2 pincodes combineren tot 1 mobiel nummer en dan dat nummer in mijn telefoon bewaren. Zo heb ik voor mijn mastercard en mijn shell tankpas een 06-nummer onder de naam "Frank Masshe" staan. Nu het hier staat is het natuurlijk wel opvallend zo'n naam, maar als telefoonnummer in een contactenlijst valt het niet op. Dan staat er gewoon een nummer: 06-xxxxyyyy.