Hoe worden aandelen en bijvoorbeeld de goudprijs precies berekend?

Stel ik handel in een groot pakket aandelen. Wordt de prijs dan aangepast voor of na je aan-/verkoop?

Als je veel geld hebt, kun je met de wetenschap van bovenstaand antwoord altijd de prijs ten gunste van jezelf beinvloeden, toch?

Wie berekent het, hoe gaat het precies in zijn werk?

Ik snap het principe van vraag en aanbod wel, alleen hoe het in detail wordt uitgevoerd, ben ik zeer benieuwd naar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De hoekmannen op de beurs zijn *verplicht* voor een aandeel of wat ze dan ook maar verhandelen een bied en laatprijs af te geven, een prijs waarvoor zij echt bereid zijn iets aan te kopen of te verkopen. Jij als 'handelaar' gaat daar wel of niet op in met een hoeveelheid die jij wilt. Na die specifieke transactie zal de hoekman zijn bied- en laatprijs weer aanpassen.

Zo komt het dat als er veel aanbod van een aandeel is, zowel de biedt als laat-prijs prijs steeds naar beneden wordt aangepast. En andersom.

De hoekman verdient zijn geld door de 'spread': het verschil tussen de bied- en laatprijs. Het maakt hem niet uit of de prijzen stijgen of dalen, als er maar veel handel is.

Net als op de echte markt dus:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heel simpel gezegd zal de prijs (de genoteerde koers) worden aangepast na je aan- of verkoop. Je kunt m.i. de prijs niet ten gunste van jezelf aanwenden. Je bent ook niet alleen op de markt en je zal ook een kleine speler in het geheel zijn. Wanneer je een hele grote speler bent, zal je stellig de prijs kunnen beïnvloeden.
Wanneer er veel vraag is gaat de prijs omhoog, wanneer er (te)veel aanbod is gaat de prijs naar beneden.

Ik hoop wel dat ik je vraag goed heb begrepen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het berekend wordt en hoe is mij niet bekend. Het is een kwestie van vraag en aanbod,als je een(heel)grote partij aandelen op de markt gooit,zal de prijs idd dalen. Dat houdt in,dat jij nog een redelijke prijs ontvangt en dat je daarna die zelfde aandelen goedkoper kunt terugkopen. Voor de details,moet je toch maar naar een beursgoeroe gaan,die zal het je duidelijker kunnen maken dan ik doe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor elk pakket dat je wil aankopen tegen een bepaalde prijs, moet er iemand zijn die een zelfde hoeveelheid wil verkopen tegen dezelfde prijs
Ook omgekeerd als je wil verkopen tegen een bepaalde prijs.
Soms kan het zijn dat er teveel mensen willen aankopen en dat er niemand wil verkopen ... dan stijgt de prijs todat er iemand beslist heeft...hmmm nu is het moment om te verkopen.
Het omgekeerde geldt ook in een dalende markt: teveel verkopers en niemand wil kopen tot op een moment dat iemand vindt dat de prijs een koopje wordt.

En dit is waarop de beurs grotendeels is gebaseerd