Is een auto zuiniger als de tank bijna leeg is dan wanneer hij net volgetankt is?

En zo ja, is het dan dus beter/milieuvriendelijker/zuiniger om steeds bv 10 liter te tanken ipv hem steeds vol te tanken. Wij wonen op 2 km van een tankstation...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

In feite is de auto zuiniger als de tank bijna leeg is, maar dat is maar een heel klein beetje. Het komt omdat er minder gewicht in de tank zit, de auto is dus iets lichter.

Als je echter om de 10 liter wilt gaan tanken moet je er ook nog eens bij nadenken dat je daarvoor wel elke keer toch weer extra kilometers moet maken om naar het tankstation te gaan. 2 kilometer rijden zeg je, heen en terug dus 4.
In mijn tank gaat 50 liter, dus dat zou dan 5 x 4 kilometer =20 kilometer die je dan meer rijdt (=verbruikt) dan ik. Dan denk ik dat ik op den duur toch zuiniger uit ben.

Komt nog bij dat het ook tijd kost en tijd is ook geld. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Logisch. +1

Andere antwoorden (6)

lege tank = minder gewicht = zuiniger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een auto die lichter is verbruikt minder bij het optrekken.
Maar een extra stop en start omdat je elke 150km een extra stop inlast voor een tankbeurt, kost weer iets meer.
Ik heb het gevoel dat het uiteindelijk nagenoeg niets uitmaakt.
14 jaar geleden
Grappig, ik vroeg me dit onlangs ook af. Met een volle tank sjouw ik 65 kilo benzine mee (ongeveer). Het kan bijna niet anders dat als ik 40 kilo mee hoef te nemen, de auto zuiniger wordt, mits daar geen kilometers voor om gereden moeten worden natuurlijk.

Maar echt bewijs voor de stelling heb ik niet.
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je bewijs wilt moet je eens naar de F1 kijken de rodetijden als de tank bijna leeg is zijn een stuk sneller,dat kun je vertalen naar zuiniger als je een constante snelheid rijd.
Ja hoe lichter hoe zuiniger,maar als je er dan alleen in gaat zitten,zonder passagiers is hij ook zuiniger,terwijl men promoot,dat er te veel auto,s met maar 1 persoon erin rijden,en er daardoor weer file,s ontstaan.
dit meer tanken betekent meer papierverbruik aan kasarollen,wat milieuonvriendelijk is,alles heft elkaar op,het is het een of het ander,gewoon volgooien die tank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Dounja;

In theorie klopt het wel dat een auto die lichter is zuiniger zou moeten zijn, maar bij dit soort verschillen is het geschipper in de marge. Plus dat je bij het rondrijden op een kwart tank eerder zult moeten tanken, met het risico op omrijden. Zorgvuldig de ritten plannen en korte afstanden mijden levert waarschijnlijk meer op. En de bandenspanning iets hoger zetten dan voorgeschreven (0,2 of 0,3 bar extra) kan geen kwaad en levert ook een kleine besparing op.

Toegevoegd na 6 minuten:
Elke keer starten en stoppen van je auto is ook niet efficiënt, dus dat komt er ook nog eens bij als je veel vaker kleine beetjes gaat tanken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een klein beetje zuiniger als je niet hoeft om te rijden om te tanken, maar ik zou dan maar liever de stereo eruit halen, dan hoeft de motor daar geen energie in te steken en kan je zelf zingen wat ook nog beter is voor je ademhaling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zing altijd bij de radio... Ook goed voor de ademhaling toch? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat geval een paar trappers laten monteren met een extra dynamo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, dat is ook een optie... :-)