Kan ik naar eigen keuze doen met wat ik erf van ouders of schoonouders?

niet nodig m.i.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Zodra het op jouw naam gezet is kan je juridisch gesproken doen wat je wilt. Tenzij er voorwaarden aan verbonden zijn.

Uiteraard kan het zo zijn dat er familie leden zijn die een bepaalde band hebben met bepaalde dingen. Die zou je de mogelijkheid moeten/kunnen geven inspraak te hebben in eventuele verkopen ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt accepteren of weigeren... Als je weigert dan weiger je de lasten en de baten...
Accepteer je het dan krijg je de lasten én de baten... En dan ben jij eigenaar en dan kun je ermee doen wat je wilt...

Is dit een antwoord wat je verlangt... Anders begrijp ik je vraag niet... en dien je de vraag nader te verduidelijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt een beetje van de constructie af, je kunt ook een kindsdeel erven met een beding voor langstlevende ouder. Dat wil zeggen dat je het nu wel erft, maar dat de ouder die nog leeft levenslang vruchtgebruik krijgt. Hangt dus van een al dan niet getroffen regeling van de overledene af of dit is toegepast in het testament.

Voorts kan erven van schoonouders wel of niet bij jou komen afhankelijk van de wijze waarop jullie getrouwd zijn. Onder huwelijke voorwaarden komt een dergelijke erfenis meestal in de boedel van het kind en niet in de gezamenlijke boedel.

Na complete afhandeling van de erfenis zonder dergelijke bedingen ben je volledig juridusch eigenaar van het goed, de gelden etc. en mag je daar mee doen wat je wilt. Maar vergeet niet dat een hele hoop familivetes beginnen met een overledene, moreel gezien zou ik dus bijvoorbeeld bij zaken die voor familieleden van belang zijn niet zonder overleg beslissen te verkopen oid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in morele zin, niet per defenitie. juridisch wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,dat mag je,want het is dan jouw geld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
petergradisen heeft gelijk. Als je wettelijk erfgenaam bent, is de erfenis vanaf het moment van overlijden van de erfgenaam jouw eigendom. Je hoeft niets te tekenen, op jouw naam te zetten of accepteren. Je kunt met de erfenis alles doen wat je met je andere eigendommen ook mag doen. Onroerend goed kun je beter zo snel mogelijk op jouw naam zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja,als je ouders of grootouders het niet anders beschreven hebben