stel je wint geld met een 1/5e lot.of een hele, is het geld dan eerst voor je schulden?

belastingvrij geld winnen wouw wie wil het niet.. maar..
gaat het geld dan eerst naar instanties en bedrijven die nog geld van je krijgen, bvb de bank die nog 1,5000 krijgt voor je hypotheek. of stel je zit in de schuldsaneering, krijgen die dan eerst wat hun toekomt. of komt het ten alle tijden op jouw rekening en kan je er mee doen wat je wil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Als je in de WSNP (wet schuldsanering natuurlijke personen) zit dan valt een prijs bij de loterij in de boedel.
Die kan je dan dus (terecht) inleveren. Behalve als de prijs hoger is dan de schuld/

Toegevoegd na 8 minuten:
Het komt ten allen tijde op je rekening. Maar omdat in de WSNP de bewindvoerder je bankafschriften ziet (en in het 1e jaar al je post) schiet je daar niet veel mee op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Als ik de pech zou hebben in de schuldsanering te zitten zou dit het eerste zijn waar ik (in ieder geval een groot gedeelte van) het geld aan zou uitgeven.
De hypotheek niet, want die wordt maandelijks afgeschreven.
Mijn man heeft een redelijk bedrag gewonnen vorig jaar toen hij meedeed aan Weekend Miljonairs, en wij hebben er lekker mee gedaan wat we zelf wilden: en dat was onze 12 jaar oude auto vervangen voor een 5 jaar oude, en een grote opknapklus in huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige schuld die wij hebben is onze hypotheek. Bij een groot winstbedrag zouden we wel een deel aflossen, maar niet alles.
We zouden trouwens ook niet verhuizen naar een grotere woning, dure auto's kopen of exclusieve vakanties gaan houden. We zouden lekker in ons huisje blijven wonen en wel een nieuwe auto kopen (of een jonge tweedehandse), maar verder gewoon lekker makkelijk leven. Ligt natuurlijk allemaal wel aan hoeveel geld je wint hoe makkelijk dat leven dan wordt. Bij een aantal miljoenen euro's is het toch wel handig als je iets met dat geld doet (vastzetten, beleggen? Ik heb er allemaal geen verstand van). Maar een hoop zorgen van nu (geen baan, studie moet nog af, het spaargeld slinkt nu wel heel hard) zouden toch ineens voorbij zijn.

Maar om terug te komen op jouw vraag: tja, echt schulden hebben we dus niet, dus daar gaat het niet aan op. Enkel een groot deel van de hypotheek aflossen om het maandelijks wat makkelijker te hebben (zeker als het te winnen bedrag niet zo heel groot is en je er niet de rest van je leven van rond kunt komen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de schuldsanering worden er inderdaad je schulden, voor zover mogelijk mee afbetaald. Als je een bijstandsuitkering hebt, wordt die voorlopig stilgezet en wordt je geacht van je gewonnen geld te gaan leven. Je mag daarbij max. 5.455 aan spaargeld overhouden (1 persoon, andere gezinssamentstelling het dubbele) en de bijstand bepaald hoe lang je van het gewonnen bedrag moet leven, je mag het dan dus niet in korte tijd zomaar opmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij dat als je schulden heb je geen geld uitgeeft aan staatsloten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik wat zou winnen dan zou het hele bedrag ,op mijn rekening, komen omdat ik geen schulden heb.
Helaas krijg ik altijd het bericht.
U behoort niet tot de gelukkigge winnaars.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ZO tot over je oren in de schulden zit, ben je natuurlijk wel een beetje niet helemaal fris in je hoofd als je gaat gokken met je resterende geld natuurlijk, maar ongetwijfeld heb je er van die figuren bij.
Dan heb je in dit geval mega-mazzel en mag je inderdaad eerst even je schulden aflossen.

Als je er mee zou kunnen en mogen doen wat je wilt, is dit land nog achterlijker en nog verder afgezakt dan ik al dacht. Schulden zijn namelijk geld DAT JE AL UITGEGEVEN HEBT, waarvoor al goederen of diensten zijn geleverd, dus dat alsnog even betalen wanneer je toevallig iets toekomt, lijkt me niet meer dan normaal. Sterker nog, als je al een tijdje in de bijstand zit en je krijgt een erfenis, mag je van dat geld ook van die schuld aan de samenleving een aardig stukje aflossen.

Lullig, maar natuurlijk wel terecht. Op de pof leven kan nu eenmaal niet, we moeten allemaal betalen voor wat we willen hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een hypotheek valt daar, net als bij alle andere schulden, natuurlijk volledig buiten. Dat is een heel andere constructie en bovendien een schuld met een onderpand. Die hoef je dus niet ineens af te lossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je in de sanering zit kan je zowiezo niet eens je gewonnen geld uitgeven aan iets anders dan aan je schulden. je hebt namelijk een bewindvoerder, en alles wat je extra krijgt gaat op de boedelrekening tbv de schulden.

als ik t zou winnen zou ik eerst alles wat ik nog schuldig ben betalen en daarna eens kijken wat er over is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je schulden hebt, heb je geld uitgegeven dat niet van jou, maar van een ander is. Als je dat niet terug hebt betaald in de afgesproken termijnen omdat je daar zelf niet genoeg inkomen voor hebt, en je krijgt om wat voor reden dan ook een groot geldbedrag, dan is het niet meer dan redelijk dat je éérst je verplichtingen nakomt en anderen hun geld terugbetaalt.

Ik zou als ik in de schulden zat dolblij zijn als ik het domme geluk* had om een prijs te winnen waar ik een deel van mijn schulden mee zou kunnen aflossen.

Sterker nog, dat iemand in de schulden iets ánders met zo'n bedrag zou willen doen dan het aflossen van zijn schulden, vind ik ronduit stuitend. Dan neem je echt geen enkele verantwoordelijkheid voor de verplichtingen die je zelf bent aangegaan, en mag je wat mij betreft permanent onder curatele gesteld worden.

(*Overigens, zoals al eerder gezegd: een prijs winnen is vooral heel dóm geluk in zo'n situatie. Gokken is nooit rationeel, het is altijd de loterij zelf die wint. Als je het toch leuk vindt om een gokje te wagen, doe het dan alleen met geld dat je over hebt. En als je schulden hebt en achterloopt met betalingen, heb je per definitie nóóit geld over.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even globaal gezien. Als je 5,5 of 27 miljoen euro wint dan lijkt het me logisch dat je hier m.u.v. de hypotheek alle schulden oplost/inlost. De hypotheek moet je om Belastingtechnische redenen houden. Want dit word globaal niet als schuld gezien. En als je die pech hebt dat het maar 5,5 miljoen is dan is het evengoed maar een klein bedrag op het totaal. En hou je aan het eind van de aflossingen nog zo'n 5,4 miljoen euro over...

Dus als ik die pech zou hebben dat ik in de schuldsanering zou zitten. En het bijkomde geluk van het winnen van zo'n prijs. Dan zou ik zonder aarzeling alle schulden inlossen. Ook zonder schuldsanering zou ik de schulden die ik heb inlossen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik die zou hebben,natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel dat je wint op een lot dan ga je dat toch niet aan de hele wereld vertellen.
Het lot staat niet op naam.
Ga het geld innen en geef het niet te overdadig uit, dan kraait er geen haan naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het idee alleen al! Als je diep in de schuld zit, dan nog te denken aan onzinnig geld uitgeven (aan loten, roken etc). Je zit meestal in de schuld, omdat je niet met geld om kunt gaan! Niet dat ik die mensen geen winnend lot gun, maar dat men hun eigen situatie niet overziet.
Het geld is dus eerst voor je schulden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee,je krijgt er niets van als het winnende bedrag hetzelfde of kleiner is dan schulden die je open hebt staan...alleen als het groter is krijg je het resterende terug...sommige mensen geven een ander rekeningnummer op en komen zo toch aan het geld...maarre of dat verstandig is...je kunt beter je schulden dan kwijt zijn toch?