Wat kan ik doen tegen een foute gas schatting?

Ik ben overgestapt van gas leverancier. Bij de overstap moest ik een boete betalen voor contractbreuk. Dat vind ik prima en wist ik van tevoren.

Wat ik niet wist en wat ik ook niet correct vind is dat er een hele hoge schatting is gemaakt van mijn verbruik. Er is 790 kuub meer gas geschat dat ik echt heb gebruikt. Nu is het probleem dat de netbeheerder deze schatting niet wil aanpassen omdat de schatting minder dan 50% afwijkt van het verbruik van de afgelopen 12 maanden.

Het komt er dus op neer dat ik 790 kuub gas moet betalen tegen een heel hoog tarief bij mijn oude leverancier. 790 Kuub gas wat ik nooit heb gebuikt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wij hebben ook een keer het voorschot van stroom en gas willen verlagen bij een grote speler op de markt.
Ook wij konden toen maar 50% verlagen.

Wij hebben toe aangedrongen dat wij aan het verbouwen waren in dat jaar en dat wij daarom zoveel verbruikt hadden. Na veel praten hebben we het toen meer omlaag gekregen.

Gewoon blijven aandringen dat je minder wil betalen. Het is tenslotte jou geld en niet van de energiemaatschappij.

En bijvoorbeeld aanhalen dat je automatisch betaald en nog nooit te laat betaald hebt. Ik denk dat dat ook een reden is voor de energiemaatschappij om niet te veel het voorschot te verlagen i.v.m. hoge naheffingen die mensen dan misschien niet of te laat betalen en zij dus voorfinancieren.

In ieder geval succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zie hier de reden waarom ik niet wil overstappen naar een andere leverancier. Maargoed...

Ik denk dat je pas bij de definitieve afrekening hier een correctie op zal kunnen krijgen. Als in de voorwaarden van je oude leverancier staat dat ze de schatting niet hoeven aan te passen bij een afwijking van minder dan 50% kan je er weinig aan doen vrees ik. En vragen om dat te doen uit coulance heeft weinig zin denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het niet zo dat je gewoon een formulier moet opsturen met je gasmeterstanden op het moment van overstappen? Dan kunnen ze daarmee toch een definitieve afrekening maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dat klinkt als een typische handeling van een gasbedrijf. Om geld te innen zijn ze er als de kippen bij, maar als het minder moet....

Ik vrees dat je echt tot het einde van het jaar moet wachten voordat ze dat gaan corrigeren voor je (en een rentevergoeding kun je bij de meeste bedrijven ook wel vergeten).

Succes met eventuele acties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke metafoor.
Blijft vervelend.