Ik weet dat mijn vriending bezig is met een krediet via internet en ik maak me zorgen daarover, terecht?

want je hoort zoveel negatiefs.. ze zegt dat geldlenen punt nl en/of money united werken met gerenomeerde banken zoals de nederlandse voorschotbank maar ik heb nog nooit van die bank gehoord.. heeft er iemand ervaringen mee..negatief en/of positief?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom gaat ze niet éérst sparen en dan kopen? Ik verbaas me altijd over het gemak waarmee mensen leningen afsluiten zonder echt over de consequenties na te denken. Ik leef stellig bij 1 regel; geef niet uit wat je (nog) niet hebt!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik leen voor een huis en evt. een auto. Alles andere betaal ik zo of koop het niet. Simpel.

Het beste antwoord

de nederlandse voorschotbank is zo te zien een geldverlenende instantie, die via intermediairs (zoals wss dat geldlenen en money united) werkt. Het zegt verder allemaal bijster weinig over de kwaliteit.
uiteindelijk maakt het allemaal niet zo heel veel uit bij welke bank/kredietverstrekker je leent. Ze moeten allemaal aan dezelfde overheidsvoorwaarden voldoen.
Een paar dingen waar je altijd op moet letten bij kredietverstrekkers:
1. Oppassen met het afsluiten van aanvullende verzekeringen e.d. bij je lening, dat is vaak waar het meeste geld aan verdiend wordt terwijl je vaak vantevoren al verzekerd was of het niet nodig hebt.
2. Let op het rentepercentage, en de voorwaarden daarvan. Vergelijk het met andere kredietverstrekkers. Vraag gewoon op verschillende plekken een prospectus aan.
3. Niet lenen is bijna altijd slimmer dan wel lenen. Uiteindelijk kost het je altijd geld. Leen dus alleen als het echt niet anders kan, en niet meer dan je echt nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Persoonlijk heb ik nare ervaringen met de DSB-groep, waartoe de Voorschotbank ook hoort. De laatste tijd waren ze ook slecht in het nieuws. Volgens mij is de mentaliteit nog steeds niet zuiver...
Zie op de site de vele bedrijfsnamen binnen DSB.

Toegevoegd na 9 minuten:
Fout van mij: de Nederlandse Voorschotbank behoort tot de Franse Crédit Agricole Group.
De Voorschotbank tot de DSB groep.
Sorry, maar ik zou toch voorzichtig blijven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je de aflossingen kunt nakomen is er niets aan de hand. Maar zo gauw dit een probleem is krijg je overigens met iedere bank een probleem. Ook bij ABN-AMRO, of ING...

De Nederlandse Voorschotbank is één van de vele banken die onder de DSB Groep valt. Op zich niets mis mee, zolang je maar de aflossingen kunt nakomken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook geen goede ervaringen met een onderdeel van DSB. Er kwamen uiteindelijk zoveel kosten bij die niet in de berekening waren opgenomen dat we duurder uit waren. We hebben de lening maar over laten sluiten bij de oude vertrouwde rabobank. Voor de service die ik daar krijg betaal ik liever wat meer (al is het dus uiteindelijk in mijn geval niet duurder geweest)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik raad je aan om het aangaan van leningen via internet te vermijden. Als je vriendin een lening ergens voor wil kan ze het best te raden gaan bij haar eigen bank. Als die het weigert hebben ze daar een hele goede reden voor.

Een lening via internet (met name DSB) zorgt voor erg hoge kosten, met name door de koppelverkoop van verzekeringen en aandelenpakketten.

Doe het ABSOLUUT NIET!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zorgen zijn zeer terecht. Ik zou een goed gesprek met haar aangaan en haar proberen duidelijk te maken dat geld lenen ( waar dan ook ) zonde van je geld is. Spaar liever zelf een bedrag per maand tot je het bedrag hebt van hetgeen dat je wilt kopen. Kwestie van geduld maar wel zo veilig en voordelig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het NIBUD probeert mensen zoe goed mogelijk te informeren over alles wat met geldzaken te maken heeft, dus ook over leningen. Op hun website staat:

"Via internet of sms snel even een paar honderd euro lenen: een aantal bedrijven biedt dit soort leningen aan. Het gaat om relatief kleine leningen die binnen korte tijd (bijvoorbeeld 2 weken) moeten worden terugbetaald. Dit soort leningen wordt flitskrediet of minikrediet genoemd. Door de korte looptijd vallen deze leningen (nog) niet onder de wetgeving die voor kredieten bestaat en aanbieders maken daar handig gebruik van".

Kijk voor meer informatie op onderstaande site. Je kunt daar ook een Risicometer vinden waarmee je kunt bepalen of het wel verstandig is om te lenen.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is gewoon erg duur, dat moet je goed in de gaten houden.

zoals je een auto kunt huren kun je dus ook geld huren.

Maar het is bepaald niet goedkoop

je leent meestal omdat je geld tekort hebt, dus of het nou verstandig is om dan iets heel duurs te huren....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens met de vele antwoorden: leen geen geld, ga eerst sparen! Wat heb je nu echt zo hard nodig dat je er in feite het dubbele voor wilt/gaat betalen (want dat betekent het in de praktijk vaak als je de termijnen en rente etc bij elkaar gaat optellen)? Als ze het echt nodig heeft voor iets belangrijks, kun jij haar dan misschien niet helpen? Zeg haar dat je nog liever haar het geld leent uit eigen zak, zonder rente, dan dat ze in zee gaat met dergelijke bedrijven! Dat zet haar wellicht al aan het denken.
Reken eerst eens uit, samen met haar, wat datgene nu echt gaat kosten als ze het via een lening moet afbetalen en of het dan niet verstandiger is om eerst een paar maanden zuinig aan te doen en zo het geld bij elkaar te sparen. Uiteindelijk kun je dan 2x zo veel kopen van hetzelfde geld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou me altijd zorgen maken over iemand die op discutabele manieren bezig is krediet te verkrijgen. Als je voldoende kredietwaardig bent en echt een dringende reden hebt om een voorschot op je spaargeld te nemen, kun je eenvoudig terecht bij een bank en hoef je niet allemaal rare instanties af. Wellicht beloven die mooiere voorwaarden of een betere rente, maar in de regel geld toch : als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het meestal NIET waar.

In zijn algemeenheid snap ik sowieso die drang niet om altijd maar te willen lenen lenen lenen. Je zult idealiter toch al ver voor de volwassen leeftijd moeten hebben geleerd dat je sommige behoeftes gewoon even uit moet stellen tot de gelegenheid er voor is (in dit geval : sparen) en uiteindelijk kost die hebzucht danwel dat ongeduld je alleen maar een heleboel geld waarvoor je weer iets anders leuks had kunnen kopen als je even had doorgespaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is nooit goed als je geld moet gaan lenen, dus denk bewust na of jullie dat geld wel echt nodig hebben. bespreek het samen. Ik ben tegen geld lenen omdat je dikke rente betaald, dus je kunt beter zelf gaan sparen want als je de maandlasten kan betalen voor een lening kun je dat geld ook opzij zetten aleen moet je wat langer wachten.