Hoe weet ik over 50 jaar van wie ik pensioen krijg?

Als ik over 50 jaar met pensioen ga, moet ik dan zelf langs bij alle pensioenfondsen om pensioen aan te vragen, of gebeurt dit automatisch? Moet ik alle rapportages 50 jaar bewaren?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

1. Je baanhistorie wordt bijgehouden door het UWV en is dus door elke burger op te vragen. Je kan hier altijd door bepalen waar je gewerkt hebt en bij wie je dus pensioen hebt opgebouwd.
2. De pensioenfondsen hebben de verplichting je op de hoogte te houden van de opgebouwde prenmies. Het probleem is dat je adresgegevens soms door verhuizingen niet meer bekend zijn bij deze fondsen. Je burgernummer blijft natuurlijk wel bestaan waardoor je gegevens altijd zijn terugtevinden.
3. Het is aan te raden om een map aan te leggen met daarin de info van elk pensioenfonds waar je wat hebt opgebouwd. Bij verhuizingen
geef je je gegevens gewoon door.
4. Als je al een aantal jaar niets meer gehoord hebt van een fonds stel ik voor dat je zelf het initiatief neemt om contact met zo'n fonds op te nemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je van baan wisselt, kun je dan niet je opgebouwde pensioen mee overnemen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je van baan wisselt, raad ik je aan je oude pensioen over te zetten naar je nieuwe. Zolang je dit altijd blijft doen, hoef je op je pensioenleeftijd nog maar bij één instantie de uitbetaling hiervan te regelen.