Waarom wordt in de financiële berichtgeving gesproken over "procentpunt"? B.v.DNB verlaagt de rente met 0,25 procentpunt en niet met 0,25%?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een stijging van 4% naar 5% is een stijging van 1 procentpunt. Echter, een stijging van 4 naar 5 is een stijging van 25%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik hoop dat je het aan de hand van dit voorbeeld begrijpt:

Als de rente van 100 naar 110 procent groeit, dan neemt het 10 procent én 10 procentpunt toe. Maar als de rente van 50 naar 55 groeit, dan neemt het 10 procent toe, maar slechts 5 procentpunt.

Toegevoegd na 33 seconden:
En waarom ze met procentpunten en niet met procenten spreken, dat komt omdat het gewoonweg niet hetzelfde is ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Omdat een procent een percentage is van een ander getal en een procentpunt is een vast getal. Als iets 5% is en je doet daar 1 procent bij dan kom je (ongeveer) op 5,05% (1 van 5%). Doe je er 1 procentpunt bij is dat (5%+1%punt) 6%. Een heel verschil dus.