Wat is de beste manier om geld te sparen, zonder elk dubbeltje 3x te hoeven omdraaien?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je vraag suggereert dat er voldoende inkomen tegenover de uitgaven staat, iets wat normaliter de eerste stap is: zorg dat er meer/voldoende binnenkomt.
Maar als je vervolgens niet elke keer de kopzorg/overweging wilt hebben over je uitgaven, dan zul je voor jezelf enkele dingen eenmalig goed moeten uitzoeken, en daar keuzes aan vast hangen. Ergo, handel niet impulsief, want impulsief gedrag is je grootste kostenpost.

Begin met terugkerende vaste lasten. Zoek een woonsituatie, verzekeraar, energieleverancier, telecomprovider, ... die naar jouw inzicht de beste dienst levert voor de prijs die je ervoor wilt betalen. Dat zijn de harde euro's die tellen, en vervolgens hoef je die al niet meer maandelijks om te draaien. Blijf vervolgens bij je keus, en laat je (zeker het eerste jaar) niet door telemarketeers een of andere vage actie aanpraten.

Als je je vervolgens om dubbeltjes wilt bekommeren, leef je uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

een extreem goede rente over je geld krijgen, maar dat is niet zo makkelijk te vinden natuurlijk
zeker niet na icesave
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is helemaal afhankelijk van jouw persoonlijke situatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
oo goedkope supermarkten auto vaker laten staan minder gaan stappen en ga zo maar door
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bekijk de site van het Nibud eens voor handige bespaar tips en andere informatie over geld! Wat voor mij een hoop heeft geholpen, een kleinere, zuinigere auto (en diesel...) Grote -niet perse noodzakelijke- uitgaven even vooruit schuiven en van verzekering wisselen (heb nu alles ondergebracht bij een aanbieder, wat mij op jaarbasis al snel 150 euro scheelt!)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Na de invoering van de € heeft dubbeltjes omdraaien niet zo heel veel zin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een vaste som maandelijks vastleggen om te sparen en dan pas het budget opstellen om te leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De basis hiervoor is; minder uitgeven dan dat er binnenkomt.
Om dit te bereiken zijn er talloze mogelijkheden.
Zorg er in elk geval voor dat je kraakhelder in beeld hebt wat je inkomsten zijn en wat je uitgaven zijn.
Verdeel je uitgaven in vaste lasten en variabele uitgaven en kijk kritisch naar welke uitgaven voor jou écht noodzakelijk zijn.

Wanneer je dit allemaal goed in beeld hebt kun je voor jezelf een spaarbedrag vaststellen en zorg ervoor dat dit van je lopende rekening afgaat naar een spaarrekening zodat je niet in de verleiding komt om het uit te geven.

Als je eenmaal spaart is het wel wenselijk om een spaarrekening te zoeken waarop je een hoge(re) rente ontvangt. Let hierbij wel heel scherp op eventuele voorwaarden voor het verkrijgen van deze hogere rente(de kleine lettertjes)

Kijk voor handige (reken)tools op onderstaande link.
Succes.