lijf·ren·te de; v(m) -n, -s levenslange periodieke uitkering die als vorm van levensverzekering wordt verkregen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een lijfrente is een bedrag dat periodiek aan een bepaalde begunstigde wordt uitbetaald. Dit bedrag wordt doorgaans uitbetaald uit een lijfrenteverzekering. Deze lijfrenteverzekering wordt voor de uitkering aangekocht door een eenmalige storting of maandelijkse betalingen.

Zie het dus maar als een netto betaalde pensioenpremie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een lijfrente kunt u vergelijken met een pensioen. Een lijfrente wordt nooit in één keer uitgekeerd, maar is het recht op een periodieke uitkering (een uitkering per maand of per kwartaal).
Praktisch is er weinig verschil tussen een lijfrenteuitkering en een pensioen. Wettelijk zijn er wel verschillen. Het belangrijkste verschil is, dat er bij een pensioen altijd sprake moet zijn van een werkgever. Als u als werknemer zelf een aanvulling op uw pensioen wilt regelen of als u wilt regelen, dat u eerder kunt stoppen met werken, dan is een lijfrentepolis de aangewezen oplossing. Heeft u geen werkgever, omdat u een ondernemer bent met een éénmanszaak of een firmant van een VOF (Vennootschap Onder Firma), dan kunt u alleen met een lijfrentepolis een voorziening treffen voor uw oude dag en/of uw nabestaanden. Een ondernemer met een BV kan ook een pensioen afsluiten, omdat zijn BV zijn werkgever is.