Zijn kadobonnen onbeperkt geldig en krijg je ook geld terug als je niet het maximale bedrag wilt besteden ?

Het is tenslotte niks meer en minder dan geld dat je tijdelijk omruilt voor een briefje waarop staat dat je er iets anders voor mag uitzoeken. Blijft dat dan altijd geldig, of is het pech geld weg als je te lang wacht ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Staat er op de cadeaubon geen datum? Dan is de bon voor altijd geldig. Staat er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon? Dan is de bon vijf jaar geldig. De uitgiftedatum is de datum waarop de cadeaubon gekocht is. Er bestaan ook cadeaubonnen die korter geldig zijn. Dan staat er vaak een uitgiftedatum op, en hoe lang de bon geldig is. Is een cadeaubon korter dan een jaar geldig? Dan kan dat niet redelijk zijn. De verkoper moet dan aantonen dat dit toch redelijk is. Bijvoorbeeld bij consumptiebonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival

Er is geen duidelijke wetgeving specifiek voor cadeaubonnen, maar het komt inderdaad vaak voor dat winkels geen cadeaubonnen weer terugruilen voor cash. Veelal wordt vaak een percentage aangehouden van circa 10% wisselgeld.

Toegevoegd op 11-06-2009 20:45:06
De laatste alinea gaat over wisselgeld bij cadeaubonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ik denk dat dat afhankelijk is van de bon....evenzo of je wisselgeld krijgt. Ik denk in de meeste gevallen niet, het is een slinkse manier om extra geld te verdienen vrees ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan de kadobon, als er een einddatum is staat dat er wel op vermeld, en meestal staat er ook op dat je geen geld terug krijgt. Soms kun je kadobonnen terugkrijgen soms ben je je restbedrag kwijt. Wat je kunt proberen is iets kopen en het later terug te brengen en zo je geld te krijgen, maat dat werkt ook niet overal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal staat er op dat je ze een jaar kan bewaren en GEEN wisselgeld terug krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meeste bonnen zijn 1 jaar geldig, het moet wel op de bon vermeld staan.
somige winkels geven wel geld terug als het om een klein bedrag gaat. dit is wel zo klantvriendelijk.
maar ze hoeven het niet te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meest gebruikte is de VVV irischeque. Ik heb er een paar liggen...

De regels, jouw vragen:
Je VVV irischeque is onbeperkt geldig, zolang er maar een euro vermelding op je cheque staat. Bonnen met alleen een gulden vermelding zijn helaas verlopen.

Je moet de VVV irischeque in één keer besteden. Je krijgt geen geld of een tegoedbon terug als je slechts een gedeelte van de cheque besteedt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén cadeaubon is doorgaans 1 jaar geldig en als je bijvoorbeeld op een cadeaubon van 25 uur maar 22,65 besteed dan krijg je de resterende 2,35 gewoon terug als wisselgeld...

Aldus mijn eigen ervaringen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde laatst een boekenbon inleveren van 25 gulden (ja je leest t goed). De winkel wilde m toch echt niet hebben, ondanks het feit dat er geen vervaldatum op stond. Dus wat is ´onbeperkt´...
paulus811
14 jaar geleden
Vervoersbewijzen en strippenkaarten worden na een prijsverhoging en een bepaalde periode ongeldig. Zelfs al is de prijsstijging maar een fractie van het totale bedrag.
Bijbetalen is ook niet mogelijk. Die bus en trein rijdt toch, zou je denken.

Soms wordt uit coulance een cadeaubon toch geaccepteerd, maar dan als een soort van korting gegeven. Je zou dan wel iets moeten kopen.
Bij de winkels die bonnen uitgeven hangt meestal wel een reglement.
Een aantal jaren geleden werd i.p.v. geld terug in winkels een tegoedbon gegeven, maar bij de betere winkelketens is dat niet meer zo. Daar geven ze gewoon het geld retour. Daar doen ze niets meer met tegoedbonnen.
Waarschijnlijk ook om belastingtechnische redenen is de geldigheid beperkt.

Toegevoegd op 11-06-2009 21:08:10
Zelfs geld is niet onbeperkt geldig. Ik geloof dat je guldens nu alleen nog maar bij DNB zelf kunt omwisselen tot 2032.

Toegevoegd op 11-06-2009 21:10:34
Je kunt ze nog wel doneren als het zo snel goed heb gezien. Zie de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat er op de cadeaubon geen datum? Dan is de bon voor altijd geldig. Staat er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon? Dan is de bon vijf jaar geldig. De uitgiftedatum is de datum waarop de cadeaubon gekocht is. Er bestaan ook cadeaubonnen die korter geldig zijn. Dan staat er vaak een uitgiftedatum op, en hoe lang de bon geldig is
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit wel een houdbaarheidsdatum aanvast.
Die datum staat wel vermeld op kadobon.

Je krijgt wel geld terug, maar niet wanneer je bv. een kadobon van € 20,= hebt en maar iets koopt voor € 4,=.

Als het gaat om een paar euro's dan wel.
(ik heb het tenminste iedere keer nog zo gehad en ik wissel vaak kadobonnen in.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat betreft de houdbaarheid, daar heb ik al genoeg over gelezen hiervoor. Het geld terug geven doen niet alle winkeliers, niet alleen om hier wat extra mee te verdienen, maar ook omdat ze voor die bonnen moeten betalen. Als ze een kadobon willen innen bij de verstrekker (bijv. VVV) betalen ze daar een bepaald bedrag voor, zo heb ik wel eens van mijn schoonvader gehoord die zelf in de detailhandel zit.

Wikipedia schrijft trouwens:
aan waardebonnen worden vaak extra eisen voorwaarden verbonden. Zo wordt vaak geen wisselgeld teruggegeven. Men koopt bijv. iets van € 19,- voor een bon van € 20,-, dan wordt het verschil van € 1,- niet uitbetaald.
Een andere voorwaarde is dat men eenmaal gekochte bonnen (bijv. consumptiebonnen in de horeca) niet terugneemt.

Een voorwaarde kan ook zijn dat slechts 50% van de aankoop met bonnen mag worden betaald.
Vaak zijn deze voorwaarden bedoeld om de consumptie te bevorderen. De koper zal geneigd zijn meer te kopen dan de waarde van de bon aangeeft, omdat men het jammer vindt dat er geen wisselgeld wordt ontvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt hier een aantal malen beweerd dat de houdbaarheid onbeperkt zou zijn als er geen datum op de bon staat, mede op basis van de bron waarnaar ik link moet ik dat bestrijden, de geldigheid is namelijk een afspraak die gemaakt wordt tussen degene die de bon levert en de afnemer. Deze afspraak zal meestal gaan in de vorm van algemen voorwaarden en daar gelden bepaalde eisen voor. Een van die eisen is blijkens bijgaande link kennelijk dat minder dan een jaar geldigheid niet zou mogen.

Als er een geldigheidsduur van een jaar op een bon staat (en natuurlijk dan een uitgiftedatum) maar kun je aannemelijk maken dat dit onredelijk is in de gegeven omstandigheden dan is de winkelier verplicht alsnog mee te werken.

Let vooral op de omschrijving "vordering jegens de winkelier". Een geldvordering kun je natuurlijk niet zomaar opzijschuiven als ongeldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is afhankelijk van de kadobon of ze onbeperkt geldig zijn. Vaak krijg je wisselgeld terug, maar niet altijd.