Heel complex. Het gevolg van migratiestromen, handel, ellebogenwerk, klimaat. Sterk aan verandering onderhevig, ook. (uiteindelijk zal de schuldenlast van de westerse wereld, de stijging van de goudvoorraad van Zuid Amerikaanse landen, de enorme economische groei van veel Afrikaanse landen en het gigantische handelsoverschot van China voor een vershuiving zorgen, denk ik)

Wellicht vind je 't leuk dingen te lezen van Dambisa Moyo. Zij is geboren in Zambia, en draagt de boodschap uit dat ontwikkelingshulp ervoor heeft gezorgd dat wie arm is arm blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat die zo verdeeld is...

Een andere reden is er toch niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Die XiniX toch.... :)
Dat komt hoofdzakelijk door cultuur (ondernemerschap, politiek) en natuur (delfstoffen, ligging) , waardoor de verdeling continue verandert.

In Nederland liepen we nog in berenvel toen elders al hele welvarende beschavingen waren (bij wijze van spreken).

De meeste welvaart zul je vinden in landen die;
- aan zee liggen
- een gematigd klimaat hebben
- democratisch zijn
- een stabiele politiek hebben

denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik ben het deels met je oneens.
Je slaat voor het gemak maar de kolonialistische exploitatie over....
Wij konden die grondstoffen wel vinden daar, hoor....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor het gemak reken ik dat onder cultuur... (jatten is ook cultuur...)