Als ik bemerk dat mijn werkgever sofinrs.(BSN) van medewerkers aan derden heeft doorgespeeld, is dat dan onwettelijk?

Aan speculeren heb ik niets. Ik ben tè upset nadat ik het vanmiddag bemerkte.Is dit een zaak voor de Arbeidsinspectie of overdrijf ik?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het hangt er een beetje vanaf aan wie / of welk bedrijf / welke instantie deze nummers zijn doorgegeven. Soms is je werkgever dit zelfs verplicht, er zijn namelijk nogal veel organisaties die gebruik maken van dit nummer.

In andere gevallen is het op zijn minst onzorgvuldig te noemen, hoewel op basis van het BSN nu ook weer niet zo heel veel zinnigs kan worden gedaan door een daartoe niet bevoegde derde, aangezien de systemen waar je persoonlijke gegevens in staan redelijk goed afgeschermd zijn.

Wel is het zo dat een BSN terug te herleiden valt naar een persoon, daarbij doet het er niet zo heel veel toe of jij of ik dat kan, het gegeven als zodanig is terug te herleiden naar een persoon. Daardoor is het een persoonsgegeven en daar gelden zeer specifieke regels voor, het college bescherming persoonsgegevens is dan misschien ook eerder waar je je zou moeten vervoegen als dit zo is gelopen. (zie link).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ligt inderdaad aan de derde, belastingdienst is bijvoorbeeld een verplichte instantie, verzekeringsmaatschappijen waar hij jou verzekerd heeft, GAK etc, maar hij mag het bijvoorbeeld niet gebruiken om verzekeringsmaatschappijen jou persoonlijk een aanbod/offerte te doen, zonder jou toestemming. Zo mag hij ook niet NAW gegevens verstrekken aan niet bevoegde instanties zonder jou toestemming. Of het onwettig danwel strafbaar is hangt dus af van aan wie of wat hij het heeft doorgegeven.

Toegevoegd op 04-06-2009 21:39:04
En volgens mij is de Arbeidsinspectie er meer voor de fysieke gevaarlijke zaken, als je het zeker wilt weten, informeer eens bij een vakbond, die kunnen als het niet in de haak is er ook achteraan gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal sowieso iets van doen hebben met de salarisadministratie. Deurwaarders zijn gerechtigd deze informatie op te vragen. Pensioensverzekeraars hebben het nodig en de belasting natuurlijk ook. Als de buurman ineens deze informatie heeft dan is het wat anders.

Dan zul je aan de slag moeten gaan met de wet "bescherming persoonsgegevens" en wellicht een advocaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lopendvuurtje
heeft gellijk.
wil je hier melding van maken bedenk dan wel dat je als klokkenluider word gezien .
leg de vraag eens aan een advocaat voor.