Waarom zeggen ze tegen de bruid. Het is jouw dag. ?

Vorige week ben ik getrouwd. Iedereen zei dit is jou dag. Waarom is toch minstens net zo de dag van mijn man?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd! (En wat een ouderwets goed baileyisme weer, je bent het niet verleerd.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je nu weer door iedereen gefeliciteerd worden???? Gefeliciteerd dan!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* *
o

Het beste antwoord

Dat is weer zo'n voorbeeld van onbenul t.o.v. man-vrouw verhoudingen. In dezelfde categorie horen opmerkingen als: ' Daar gaat je vrijheid, jongen Nu zit je eraan.' die bruidegommen dikwijls te horen krijgen.
Dit soort onzin opmerkingen suggereren dat het vooral de vrouw is, die wilde trouwen en de man erin gestonken is.
Het slaat nergens op en is eigenlijk nogal dom.
Misschien komt het wel voort uit de periode dat meisjes nog geen carriere maakten en het dus gewenst was dat ze tijdig ' onder de pannen' kwamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het lot van de man is ... dat hij lijdzaam mag toezien hoe de bruid trouwt

Toegevoegd na 19 seconden:
Gefeliciteerd aan jouw man & jou trouwens ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De man weet doorgaans dat de rekening nog gaat komen, zowel van de bruiloft als van het huwelijk zelf :)

Ook namens mij van harte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha. Laat ik nou alles vooraf betaalt hebben. ;-) x
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wisten de mensen die het tegen jou gezegd hebben dat zeker niet :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap de min niet. Compensatieplusje van mij ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik een groentje weer ben kan ik niet plussen ;-p
Ja eigenlijk is het: het is jullie dag. Maar misschien was het vroeger wel niet zo leuk om te trouwen omdat je dan nog maar een paar rechten had en 1 taal (het aanrecht, zwijgrecht, baarrecht en horizonTAAL) en dat mensen nu nog zeggen: geniet nog maar van deze dag, vanaf nu zal alles anders gaan.

Maar goed, dat was vroeger!
Nu is het natuurlijk anders dus van HARTE gefeliciteerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je in een exclusieve jurk mag verschijnen en iedereen bewonderend naar je kijkt. Als het goed is draag je zo'n jurk maar één keer in je leven dus is het een heel bijzondere dag voor je. Natuurlijk is het ook de dag van je man, maar aan een mooi pak is niet zoveel eer te behalen als aan een mooie jurk. Trouwens: nog proficiat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je één dag prinsesje mag spelen en in het middelpunt van de belangstelling staat. Heerlijk toch?

En natuurlijk is het jullie dag. Ik hoop dat het voor jullie niet de mooiste dag van jullie leven was, maar dat er nog véél meer véél mooiere dagen mogen volgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geklets voortkomend uit de overlevering.
Ik vond het helemaal niet mijn dag, wel leuk maar je werd geleefd, de hele dag. (Ik ben een man) Mijn vrouw denkt er net zo over. Als het goed is wordt het daarna allemaal weer leuk.
Nog van harte gefeliciteerd, ook voor je man.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst Van harte!

Ik denk dat ze dit vaak alleen maar bij de bruid zeggen omdat meisjes toch vaak nog steeds traditioneel worden opgevoed. Als kind spelen ze al prinsesje, en hoe vaak hoor je wel niet dat een bruidje al haast haar hele leven naar deze ene dag heeft toegeleefd?

Bij jongens/mannen is dat veel minder. Een enkeling daargelaten vindt het dan doorgaans ook niet erg om die dag als zijnde 'haar dag' aan zijn aanstaande bruid 'af te staan' ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sommige mensen staan erom bekend dat zij dit fijner vinden om te horen dan jullie dag. Om te voorkomen dat dit soort personen de aandacht meer naar zich toe proberen te trekken kun je dan soms beter iets persoonlijks zeggen. Ik weet niet of dit bij jou ook het geval was. Maar bij sommige mensen werkt dit zo, die hebben deze speciale belangstelling nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het helemaal niet voort komt uit het verleden. Het lijkt mij dat het meer iets te maken heeft met dat de man eigenlijk voor de vrouw hoort te zorgen, beschermen in een bepaalde manier zeg maar en dat zijn vrouw daar in tegen juist meer geeerd mag worden. Je vrouw is iets waar je als man zijnde, teminste, vanuit mijn opzich, alles voor over hebt. Biologisch gezien zijn mannen bij de meeste diersoorten de beschermers van vrouwen. Zodra de vrouw een man heeft gevonden is het haar dag, omdat zij nu een vaste soort van 'beschermengel' heeft.

Ik denk dat het ergens iets in deze richting wat te maken heeft. Ik weet niet of ik het allemaal juist geformuleerd heb, dit vind ik namelijk een beetje moeilijk.