Als Willem Alexander Koning wordt, vieren wij dan Koningendag?

In de toekomst wordt Willem-Alexander Koning van Nederland, wat gaan wij dan vieren Koningendag? Welke dag zou het dan worden de dag van Juliana haar geboorte dag of van hem zelf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (12)

Waarschijnlijk blijft het gewoon 30 april, want dat was ook zo toen Beatrix koningin werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
30 april en het blijft gewoon koninginnedag. Koningedag werkt niet. Ik zie het somber in voor het Koningshuis. Nederlanders willen geen koning, wel een koningin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het blijft gewoon Koninginnedag! Het is een eerbetoon aan Koningin Juliana, die dicht bij het volk wou staan.. Het is een symbool voor de verbondenheid tussen volk en koningshuis..
Het is inmiddels zo'n begrip, het blijft Koninginnedag heten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oranjedag was ook een begrip aan het einde van koningin Wilhelmina's regeringstermijn en dat is ook veranderd nadat H.M. Koningin Juliana de troon heeft bestegen.
Ik vermoed dat wanneer H.M. Koningin Beatrix niet in januari jarig was geweest maar in een wat zomersere maand het naar die datum was verplaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vorbondenheid? Meer een haat-liefde verhouding!
Leve de Republiek!
Beatrix hield koninginnedag op 3o april als eerbetoon aan haar moeder. Daarnaast is 30 april een veel betere dag voor buitenactiviteiten dan 31 januari.
Mogelijk blijft het Koninginnedag en wordt het gehouden op de verjaardag van Maxima (die dan ook koningin wordt).

Toegevoegd na 13 uur:
Ik ga ervan uit dat hij verstandig genoeg is om de feestdag (hoe we deze dag ook gaan noemen) niet op zijn eigen verjaardag te gaan houden. Meer waarschijnlijke dagen zijn de verjaardagen van zijn oma, moeder of vrouw.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik denk dat 1 koning tegelijk wel genoeg is voor Nederland, dus het zal ten hoogste Koningdag worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie opmerking Jos +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het gevaar af te gaan muggenziften; De vraag was"Koningendag" een duidelijk meervoud.
Overigens wel of geen hoofdletter?
Gegroet Jos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met hoofdletter.
We blijven ongetwijfeld koninginnedag vieren. Niet vanwege Juliana, maar omdat het 'altijd zo geweest is'.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier moet ik je helaas tegenspreken Rose.
In de periode van H.M. Koningin Wilhelmina hete het Oranjedag. Wanneer het werd gehouden weet ik even niet zeker. Ik meen op haar geboortedag (31 aug.).
rose
13 jaar geleden
Je hebt volkomen gelijk, dit was mij ook wel bekend, vandaar ook dat 'altijd zo geweest is' tussen aanhalingstekens staat, het zal alleen in mijn optiek niet de reden zijn waarom het volk, als Willem Alexander eenmaal koning is, graag vast zal willen houden aan 'koninginnedag' op 30 april.
Mogelijk wordt het koningsdag.

Hij zal ook als koning zelf daarover een beslissing mogen nemen.
Maar het lijkt me waarschijnlijk, dat Willem Alexander, uit respect voor zijn oma en moeder, wel de datum van 30 april zal handhaven als feestdag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of uit respect voor zijn overgrootmoeder Oranjedag weer in leven roept.
Dit is volledig aan hem.

Persoonlijk vind ik dat we geen koninginnedag meer moeten vieren. Die hebben we op dat moment namelijk niet meer als regerend staatshoofd.
Koningsdag is niet Europees-vreemd. België kent een koningsdag (15 nov.)
Persoonlijk vind ik dat we het ook niet meer op de 30ste april moeten vieren. Maar op zíjn verjaardag (27 april). De reden dat H.M. Koningin Beatrix het op 30 april heeft gehouden is omdat ze zelf in een wintermaand jarig is (januari) en dat dus niet echt een leuke tijd is voor een 'buitenfeest'. Anders was het waarschijnlijk nu ook gewoon op haar geboortedag geweest.
De tegen die tijd Koning Willem IV kan ook besluiten het geen koningsdag te noemen maar Oranjedag zoals het voor H.M. Koningin Juliana hete; namelijk tijdes het regeertermijn van H.M. Koningin Wilhelmina.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1, ben het met je eens :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey Thx Koolwitje :D 'k Hebbie een tijd niet meer gezien! Hoe is 't met je? :-)
Dat zal zeker zo blijven, maar of er dan weer een koningsdag zal komen of de dag dat hij koning word een speciaal dag word om t te vieren zal ik niet weten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik stem voor Koninginnedag, gewoon op 30 april. Na Willem-Alexander wordt z'n dochter(tje) toch koningin? Dan zou het weer veranderd moeten worden en alles. Bovendien is Koninginnedag gewoon een begrip in de NL cultuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat Willem Alexander ook de koninginnedagtraditie in stand houdt... net als Beatrix dat deed.

Beatrix heeft bij haar aantreden gezegd dat 30 april koninginnedag zou blijven...ze heeft daarmee de traditie om de verjaardag van de heersende vorst te vieren doorbroken... ze heeft niet gezegd hoe lang dit blijft gelden...

En dus is het aan Willem Alexander om te bepalen hoe dit tijdens zijn regeringsperiode zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nar alle waarschijnlijkheid wel, aangezien beatrix het ook heeft overgenomen van juliana.