De vrouw die moederdag zoals we het nu vieren 'uitgevonden' heeft was Anna Jarvis. Ze was geboren in Crafton, West Virginia. Ze is nooit getrouwd en heeft nooit zelf kinderen gehad. Anna Jarvis zei dat haar belangrijkste werk het liefhebben en eren van moeders was. Ze begon bij haar eigen moeder, Anna Reeves Jarvis.

Zeven kinderen van moeder Jarvis stierven toen ze jong waren. Alleen Anna, een zus en twee broers leefden. Moeder Jarvis was erg bedroefd om de dood van haar kinderen maar na een tijdje besloot ze dat de beste manier om haar verdriet te vergeten was door anderen te helpen. De rest van haar leven hielp ze anderen in Crafton.

Mensen over de hele wereld hebben moeders al duizenden jaren geeerd. In de oudheid werd de naam moeder gegeven aan dingen en plaatsen waarvan zij hielden en eerden. Moeder aarde, moeder natuur, etc. 'Moeder Zondag' was een kerkelijke feestdag in Europa lange tijd geleden in de middeleeuwen. Het werd op de zondag voor Pasen gevierd. In die dagen verlieten mensen hun thuis op jonge leeftijd om te werken of te leren. Elke lente kwamen de kinderen thuis op deze zondag. Zij bezochten hun kerk en moeder en namen geschenken voor beiden mee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het was de Amerikaanse mevrouw Sonora Louise Smart Dodd die aan het begin van de vorige eeuw veel moeite heeft gedaan om een dag in het leven te roepen die alle vaders zouden eren voor al hun werk. Dankzij Sonora’s inzet wordt vaderdag vandaag de dag over de hele wereld gevierd.

Historici zijn erachter gekomen dat vaderdag eigenlijk al duizenden jaren geleden gevierd werd. Zij hebben aangetoond dat ongeveer 4000 jaar geleden in Babylon een ene Elmesu een vaderdag boodschap op een kleien kaart had gekerfd. Elmesu wenste zijn vader een lang en gezond leven.

De huidige vaderdag is echter rond 1909 ontstaan op initiatief van Sonora Louise Smart Dodd, die ook wel de moeder van vaderdag genoemd wordt. Toen zij hoorde van het initiatief om moederdag te vieren, wat ook rond deze tijd in Amerika ontstond, begon zij er meteen aan te denken om ook zoiets voor vaders in het leven te roepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Een uit Amerika overgewaaide commerciele uitvinding.
Ik heb er zelf nooit aan meegedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is een dag om je dank aan je vader of moeder te laten zien voor wat zij elke dag voor je doen. Uiteraard mag dit ook op elke andere dag :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we, als kleine kinderen, het maar al te vaak heel 'gewoon' vinden, dat we het middelpunt in het leven van onze moeder/vader zijn. Ze proberen het zo goed mogelijk te doen, en als dat in onze kinderogen niet zo goed lukt, wijzen we ze met slijmen, zeuren, of andere tactieken terecht hoe ze het wél moeten doen om het ons naar de zin te maken. Als we tieners worden, zijn ze eigenlijk hoofdzakelijk erg lastig, plezierbedervend, en vooral met een onuitputtelijke geldvoorraad, waar ze (zo flauw....) zo moeilijk over doen, als we het 34e shirtje willen/móéten hebben. En dom zijn ze ook : je kan toch niet 2 x hetzelfde t-shirt aan naar een avond-weg?

Dus wordt ons door onze grootouders, die hun 'oogappels' opeens in de 'ouderrol' geperst zien, en met afgrijzen zien waar ze allemaal aan blootgesteld worden door die kleine tirannetjes, opgelegd, dat we met moederdag een gedichtje opzeggen en het ontbijt verprutsen en bij bed brengen. En dat we met vaderdag iets gaan doen, wat hij 'leuk' zou moeten vinden om te doen, en wij kinderen gaan dan demonstratief zuchtend gezellig mee...

En de commercie is daar, met dollartekens in de ogen, met een snoekduik ingedoken. Zodat zelfs mannen voor moederdag 'de moeder van hun kinderen' zwaar in de parfummetjes en suikerzoetgekleurde boeketten zet.

Ik denk, dat iedere moeder of vader liever eens hoort : je bent een lief mens, of dankjewel voor m'n gestreken spulletjes. Maar daar rinkelen geen kassa's door....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is ooit bedacht door winkeliers om meer omzet te genereren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de winkeliers.
Ik doe er niet aan mee.
Als je maar 1 dag per jaar aan Moeder/Vader zou
denken, dan komen zij te kort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een +
De feestdag heeft zich in zijn huidige vorm vanuit de Verenigde Staten over de rest van de westerse wereld verspreid. In Nederland begon de traditie rond 1925.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor omzet te draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een puur commerciele kopie uit de USA. Goed voor de economie en voor moeders. Ik weet overigens niet of ze in Amerika ook een vaderdag hebben. Zal mijn zoon eens vragen.
Wist je dat er in Amsterdam een speciaal restaurant Moeders is, waar je alleen met je moeder mag komen eten. En alle muren zijn volgehangen met foto's van moeders die daar gegeten hebben. Dus als je je moeder nog eens wilt verwennen (ik ga er van uit dat je nog een moeder hebt) dan is dit misschien een idee. Ook commercieel, maar vooruit maar, moet kunnen vind ik. (Rozengracht 251). Ik heb geen aandelen in dit restaurant!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben zeker een slechte vader!
dat stamt nog uit de tijd van voor de creche toen moeders hun eigen kinderen opvoeden. omdat moeders zo hard werkte de kinderen tot verstandige mensen op te voeden. kregen ze een keer in het jaar een speciale dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat als het goed is je moeder super veel voor je doet en dat is dan als dank dat ze altijd voor je hebt. gezorgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals zo vaak is een ontzettend goed idee verworden tot een commercieel spektakel.
spontaniteit is verdwenen. een cadeautje is een verplichting geworden.
als ouder kan ik dan de indruk krijgen dat ik dan wel iets gekregen heb, maar dat de druk van de omgeving voor dat cadeautje heeft gezorgd en niet de opwelling van mijn kroost.
Ik heb (onder protest van mijn kinderen) vaderdag afgeschaft (over moederdag heb ik niets te zeggen). als zij iets voor me willen doen, dan heb ik dat veel liever op een moment dat ik het niet verwacht. dan is het spontaan, dan is het een verrassing. dan heb ik ook echt het idee, dat ze me iets wilden geven, ipv dat ze zich door de omgeving en de commercie gedwongen voelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gelukkig dat ze bestaan,het wordt overigens tijd voor kinderdag

sinterklaas is niet voor kinderen maar voor de hele familie