Hoe en wanneer is moeder- en vaderdag ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke vraag plus 1. ps vaderdag paste niet meer in mijn antwoord

Het beste antwoord

Het vereren van moeders is een veel oudere traditie dan de moderne Moederdag. Een feest dat ontleend is aan het gebruik van de moedercultus in het oude Griekenland. De formele moedercultus met ceremoniën voor Cybele of Rhea, de Grote Moeder der goden, werd overal in Klein-Azië beoefend op de Idus van maart.”

De katholieke Kerk kent een lange traditie van verering van Maria, de moeder van Jezus.

In het Verenigd Koninkrijk is Mothering Sunday een christelijke feestdag, te vieren op de vierde zondag in de Vastentijd, de aanloop naar Pasen, waaruit de huidige Britse variant van Moederdag is geëvolueerd. In 1644 was er in Engeland voor het eerst sprake van een Moederdag zonder kerkelijke achtergrond.

Pas in het midden van 19e eeuw werd Moederdag in Amerika geïntroduceerd. In 1870 startte rechter Julia Ward Howe uit Philadelphia een grote publiciteitscampagne voor Moederdag, een dag die in het teken moest staan van pacifisme en ontwapening door vrouwen. Het succes kwam echter pas nadat Anna Marie Jarvis in 1907 Moederdag begon te promoten als een dag van waardering voor moeders. In 1908 organiseerde Anna Jarvis (1864-1948) uit Grafton, West Virginia de eerste Moederdag, vooral om haar moeder Ann Reeves Jarvis te herdenken die in de Amerikaanse Burgeroorlog zogenaamde Mother's Day Work Clubs had georganiseerd om voor voedsel en medicijnen voor hulpbehoevende moeders te zorgen. Het idee sloeg aan, en Jarvis zette door om meer mensen over te halen. In 1914 besloot president Woodrow Wilson dat elke tweede zondag in mei voortaan Mother's Day zou zijn, een nationale feestdag.

De feestdag heeft zich in zijn huidige vorm vanuit de Verenigde Staten over de rest van de westerse wereld verspreid. In Nederland begon de traditie rond 1925.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vaderdag. De minst leuke versie is dat het verzonnen is door de commercie om naast de succesvolle verkoopresultaten op Moederdag een dag erbij extra winstgevend te maken.

Gelukkig is er ook een aantrekkelijkere lezing. De Amerikaanse Sonora Smart Dodd heeft in 1909 een Vaderdag in het leven geroepen om haar vader te eren. Haar vader heette William Jackson Smart. Het was een veteraan uit de Amerikaanse burgeroorlog. Haar moeder overleed bij de geboorte van het zesde kind. Het idee van Vaderdag heeft zij afgeleid van het idee van Anna Jarvis, die zich sterk maakte voor de oprichting van een officiële Moederdag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Moederdag wordt gevierd op de tweede zondag in mei. Het idee voor moederdag is ontstaan in Amerika. Anna Jarvis, leefde eind negentiende eeuw in Grafton, West Virginia. Anna's moeder had elf kinderen, waarvan er zeven jong stierven. Om haar verdriet te 'vergeten' besloot Anna's moeder haar leven te wijden aan het helpen van andere mensen. Op de sterfdag van haar moeder (de tweede zondag in mei 1906) besloot Anna iets te organiseren om alle moeders te eren. De kerkleiders zagen wel iets in haar plan en zo werd de tweede zondag van mei uitgeroepen tot Moederdag in Grafton.

Op de tweede verjaardag van haar moeders dood werd de eerste Moederdag gevierd in Grafton. Anna deelde op de tweede zondag van mei anjers uit aan de moeders in haar kerk. Een jaar later werd ook Moederdag gevierd in Philadelphia. Anna vond medestanders en samen deden ze er alles aan om Moederdag ook tot andere steden te laten doordringen. Ze praatten met invloedrijke personen en schreven samen meer dan 10.000 brieven, onder meer naar de gouverneur van West-Virginia. En met succes. Vanaf 1910 werd Moederdag in heel West-Virginia gevierd.

Dit was nog niet genoeg voor Anna. Ze legde haar idee voor aan de president, Woodrow Wilson. Met als gevolg dat Moederdag vanaf 1914 een nationale feestdag was. Moederdag waaide rond 1930 over naar België en Nederland. Anna zelf is overigens nooit getrouwd en heeft nooit zelf kinderen gehad.

Nog langer geleden

Natuurlijk was Anna niet de eerste met dit idee. Ook Julia Ward Howe stelde in 1872 voor een dag in te voeren waarop moeders werden geëerd. Zelfs in het oude Griekenland bestonden er al 'moederdagen'. In die tijd was de moeder die werd geëerd echter Rhea, de moeder van de goden. In de zeventiende eeuw bestond er in Engeland Moeder Zondag. Dit was de zondag voor Pasen. Bedienden (vaak nog erg jonge mensen) woonden in die tijd vaak in bij hun werkgever en gingen op deze dag terug naar huis om hun moeder te bezoeken en eren. Traditioneel brachten ze een speciale cake voor haar mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moederdag in 1914.

In de geschiedenis dateren de vroegste vieringen van moederdag zijn eigenlijk al rond 1600 in Engeland te vinden. Door het vereren van Rhea, de moeder van de Griekse goden, werd in die tijd een soort moederdag gevierd: Mothering Sunday. De dag waarop de moeders in Engeland werden vereerd. Op deze dag in de geschiedenis was het de gewoonte om de dag bij moeders thuis te zijn en een speciale cake te bakken, de zogenaamde Mothering Cake. Moederdag is ontstaan in Amerika. Sinds 1914 wordt moederdag al in Amerika gevierd. In Nederland is het de feestdag waar moederdagcadeaus de belangrijkste rol spelen. In zijn vroegste oorsprong, de tweede zondag in mei in 1914, ging het vooral om het vereren van de moederrol zijn. De oprichter van moederdag is Anna Jarvis. Een alleenstaande lerares uit Philadelphia die leefde van 1864 tot 1948. En zij had haar passie voor de bewondering van rol van moeders niet van een vreemde. Haar moeder organiseerde al diverse zaken voor moeders. Zo zette zij een netwerk van zogenaamd Mother’s Work Clubs op. Groepjes moeders die gezamenlijk probeerde ziekten en kindersterfte, wat in die tijd nogal voorkwam, te bestrijden. Anne Jarvis is de beroemdste vrouw in de geschiedenis van deze dag

Anne Jarvis is de geschiedenis ingegaan als oprichtster
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was de Amerikaanse mevrouw Sonora Louise Smart Dodd die aan het begin van de vorige eeuw veel moeite heeft gedaan om een dag in het leven te roepen die alle vaders zouden eren voor al hun werk. Dankzij Sonora’s inzet wordt vaderdag vandaag de dag over de hele wereld gevierd. Historici zijn erachter gekomen dat vaderdag eigenlijk al duizenden jaren geleden gevierd werd. Zij hebben aangetoond dat ongeveer 4000 jaar geleden in Babylon een ene Elmesu een vaderdag boodschap op een kleien kaart had gekerfd. Elmesu wenste zijn vader een lang en gezond leven. De huidige vaderdag is echter rond 1909 ontstaan op initiatief van Sonora Louise Smart Dodd, die ook wel de moeder van vaderdag genoemd wordt. Toen zij hoorde van het initiatief om moederdag te vieren, wat ook rond deze tijd in Amerika ontstond, begon zij er meteen aan te denken om ook zoiets voor vaders in het leven te roepen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op de tweede verjaardag van haar moeders dood werd de eerste Moederdag gevierd in Grafton. Anna deelde op de tweede zondag van mei anjers uit aan de moeders in haar kerk. Een jaar later werd ook Moederdag gevierd in Philadelphia. Anna vond medestanders en samen deden ze er alles aan om Moederdag ook tot andere steden te laten doordringen. Ze praatten met invloedrijke personen en schreven samen meer dan 10.000 brieven, onder meer naar de gouverneur van West-Virginia. En met succes. Vanaf 1910 werd Moederdag in heel West-Virginia gevierd.

Dit was nog niet genoeg voor Anna. Ze legde haar idee voor aan de president, Woodrow Wilson. Met als gevolg dat Moederdag vanaf 1914 een nationale feestdag was. Anna zelf is overigens nooit getrouwd en heeft nooit zelf kinderen gehad. Een andere bron vermeldt dat al in 1872 Julia Ward Howe Moederdag in Boston (Amerika) wilde introduceren als dag van de vrede. De succesvolle onderneming van Anna zou voortborduren op dit initiatief. Anna heeft overigens in 1923 geprobeerd Moederdag weer uit te bannen, omdat ze de commercialisering ervan verschrikkelijk vond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moederdag is eigenlijk ontstaan in Afrika.