Wanneer is vuurwerk illegaal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In ieder geval minimaal 363 dagen in het jaar

Het beste antwoord

Als het niet voldoet aan de wettelijke eisen, je mag dit niet in bezit hebben en niet afsteken.

Toegevoegd na 2 minuten:
De producteisen die gelden voor consumentenvuurwerk zijn bedoeld om het afsteken van vuurwerk door particulieren zo veilig mogelijk te maken. Als toegestaan consumentenvuurwerk wordt afgestoken volgens de gebruiksaanwijzing, is de kans op ongelukken minimaal.

Bij onzorgvuldig afsteken of 'stunten' met vuurwerk, kan toegestaan consumentenvuurwerk wel leiden tot ernstige ongelukken, waarbij met name moet worden gedacht aan brandwonden en beschadiging van de ogen. Daarbij geldt dat zichzelf voortdrijvend vuurwerk in potentie de grootste risico's meebrengt.

Verboden consumentenvuurwerk heeft over het algemeen een veel zwaardere lading dan toegestaan consumentenvuurwerk en ook ontbreekt vaak de gebruiksaanwijzing. Uit een rapport van TNO blijkt dat verboden consumentenvuurwerk vanwege de explosiekracht gemakkelijk beschadigingen aan het gehoor of de longen kunnen veroorzaken. Bij een ontploffing op 1 meter afstand van mortierbommen of lawinepijlen kan longschade ontstaan. Dit vuurwerk kan bij ontploffing op 2 meter afstand trommelvliesbreuk veroorzaken. Bepaalde soorten strijkers geven bij een ontploffing op 1 meter afstand kans op trommelvliesbreuk.

Een veilige afstand voor het gehoor is voor mortierbommen 35 meter, voor lawinepijlen 30 meter, en voor strijkers en Chinese rollen ruim 20 meter. Bepaalde soorten strijkers en mortierbommen hebben een explosieve kracht die gelijk is aan die van een vergelijkbare massa TNT-springstof. Bepaalde lawinepijlen en mortierbommen hebben de kracht van handgranaten. Het is duidelijk dat ondeskundig gebruik van dergelijk vuurwerk gemakkelijk tot ongelukken leidt met zware verwondingen en schade.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het niét voldoet aan de volgende regels:
- een leesbaar etiket en een Nederlandse gebruiksaanwijzing hebben;
- er op staat dat het 'geschikt voor particulier gebruik' is;
- een tekst of afbeelding tonen die het effect beschrijft, zoals een knal of fontein;
- de naam, handelsnaam (of -merk), fabrikant en importeur (of handelaar) met vestigingsplaats er op staan;
- het een artikelnummer heeft;
- het afgestoken wordt op oudejaarsdag van 10 uur ’s morgens tot 2 uur ’s nachts
- het op 28 (indien een van de volgende dagen een zondag is), 29, 30 en 31 december gekocht wordt;
- de koper de minimum leeftijd bezit die op de verpakking staat: 12, 16, of 18 jaar;
- de winkel een verkoopvergunning heeft.
Amadea