Waarom hebben scholen 2 dagen vrije dagen ivm Hemelvaart?

Ik zit op het Mbo Roc Mondriaan en op 9 mei en 10 mei 2013 hoeven we niet naar school. 9 mei is natuurlijk Hemelvaart, maar waarom is 10 mei ook een vrije dag? Uit nieuwsgierigheid wil ik het weten. P.s Wel heerlijk 2 dagen lang vrije dagen + 2 dagen weekend.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
22.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou de sommige delen van het land hebben nog vakantie. Dus misschien dat wel. Of ze nemen de moeite niet voor dat laatste dagje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan ook zijn door het geloof waarmee het gevierd mee wordt
Amadea
10 jaar geleden
Nee hoor, cupcake. Alleen op de donderdag wordt er iets gedaan aan kerkelijk viering vanwege Hemelvaart.
Antoni
10 jaar geleden
cupcake25, in welk geloof is de dag na Hemelvaartsdag dan een bijzondere dag?

Het beste antwoord

Zoals u weet is 9 Mei een feestdag en dan is het in vele firma's en instellingen de gewoonte dat men een brugdag neemt om op die manieren 4 dagen thuis te zijn.
Omdat die dagen nationaal vastliggen en er al een massa mensen thuis zijn heeft men in de (alle ?) scholen beslist dit ook te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist. Brugdag. Blokdag.
Hoe je het ook noemt.
Zo'n tussendag als vrije dag.
Plus

Andere antwoorden (3)

Natuurlijk is 9 mei Hemelvaartsdag en 10 mei vrijdag zou dan weer een werkdag zijn, maar veel bedrijven/instanties en scholen hebben eerder besloten om niet alleen op deze manier een lang weekend te creëren voor de ontspanning, nee dat was helemaal niet zo belangrijk, er is een ander belangrijk punt waarom dit vaker gebeurt: bezuinigingen.
In dit geval gaat het om de vrijdag waarop bezuinigd wordt met electriciteit, geen licht en gas, geen kachel. Dat blijkt zoveel op te leveren dat veel andere bedrijven het in navolging ook doen.

Antwoord
Vrij i.v.m. bezuinigingen, geen stookkosten, geen elektriciteit spaart geld!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mwoah.... hemelvaartvrijdag valt bijna altijd in mei, dan heb je weinig licht etc nodig. Ik ken zat bedrijven die juist wel open zijn, nog een dag vrij is een te grote achterstand in de productie. In de wintermaanden snap ik je energiebezuiniging nog maar als je daarvoor een dag vrij moet geven zit er iets goed mis tussen je uitgaven aan energie en je inkomsten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt niet tellen : het is niet 1 dag vrij, het is 4 dagen geen onnodige kosten! en niet ieder bedrijf is van zijn productie in die mate afhankelijk, jij denkt aan fabriek/ondernemer, ik aan kantoor/instelling/overheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoezo nou weer 4 dg geen stookkosten (tis mei), geen electriciteit en geen kachel? Waar haal je dit toch vandaan? Als dat zoveel voordeel geeft waarom zorgt zo'n kantoor dan niet standaard voor een vierdaagse werkweek?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Correct antwoord. + en niet - waardig.
De dag na hemelvaart is vaak een vrije dag om dat het gewoon makkelijk is, en lekker om 4 dagen vrij te zijn. Vaak is deze dag één van de margedagen die vrij in te plannen zijn door scholen. Mijn zoon moest wél een keer die vrijdag naar school, omdat er geen marge dag meer over was. Maar men is zo gewend geraakt aan de vrije dag dat hier ontzettend veel commentaar op kwam.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat de dag na hemelvaart bijna de gehele economie en scholen stil liggen heeft te maken met het feit dat in het verleden vele werknemers de dag na hemelvaart vrij namen en er een lang weekend van maakten.

Heb persoonlijk nog meegemaakt dat de dag na hemelvaart nog gewoon gewerkt werd, dit nam steeds verder af totdat er nog maar een kwart van de werknemers over waren en de werkgever besloot (in samen spraak met de OR) om de dag na hemelvaart een verplichte vrije dag te geven.

In het verleden was het op de scholen nogal wisselend, een school in een stad wilde nog wel eens gewoon open zijn maar de scholen in agrarische streken waren gesloten om de kinderen te laten helpen op het land met het planten van groentes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jouw antwoord is goed en veel beter dan van jodokus, het heeft niet te maken met energieverbruik maar gewoon met het feit dat veel mensen vrij namen en van het één kwam het ander.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat de bedrijven een verplichte vrije dag wilde kwam wel degelijk uit het oogpunt van besparingen. Bedrijfshallen worden nu een maal verlicht en of men nu voor 100 mensen of maar voor 25 mensen evenveel licht moet laten branden en waar ook maar een productie tegenover staat van maar 25% is toch een behoorlijk kapitaal verlies. En aangezien het nu buiten ook maar een graad of 16 is bespaart het in een aantal bedrijven ook stookkosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jodokus zegt toch wat anders al zou kunnen dat ze hetzelfde bedoelt maar dat staat er niet. Jodokus zegt het andersom: het is zo lastig die ene dag dat we iedereen maar vrij geven. Jij zegt dat als er al zoveel mensen vrij nemen kunnen we beter de tent sluiten. Daarom vind ik jouw antwoord beter.