Binnenkort is mijn dochter jarig. Mag ik vlaggen op haar verjaardag of is dit niet conform de regels van het gebruik van onze drie kleur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Het vlagprotocol in Nederland geldt alleen voor delen van de overheid, niet voor paticulieren. Je mag dus vlaggen wanneer je wilt.

Wel verzoekt de overheid burgers zich aan een paar (niet-verplichte) regels te houden. Zo uit mijn hoofd:

- De vlag zou de grond niet mogen raken.
- De oranje wimpel is alleen bedoeld voor koninklijke zaken zoals een verjaardag van een lid van het koninklijk huis.
- Liever geen symbolen e.d. op de Nederlandse vlag plakken of naaien.
- En één die me met de paplepel ingegoten is: 's nachts laat je de vlag niet buiten hangen!

Nogmaals, niets van het bovenstaande is voor jou verplicht, maar als je het graag volgens de regels wilt doen, dan kun je op bovenstaande punten letten. Verder gewoon de vlag buitenhangen voor je dochter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Officeel niet, tenzij het samen valt met een dag dat er gevlagt wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie bron:)

Toegevoegd na 44 seconden:
Vaste data voor het vlaggen
Er is een aantal vaste data waarop van de rijksgebouwen of uitgebreid (UV) of beperkt (BV) gevlagd moet worden. Als een datum op een zondag of op een algemeen erkende christelijke feestdag valt, wordt op de tussen haakjes vermelde datum gevlagd. Bij verjaardagen van leden van het Koninklijk Huis en op Koninginnedag mag de vlag in combinatie met een oranje wimpel worden gehesen (W).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de vlaggenetiquette niet, maar je doet het toch lekker! Je dochter is jarig! Alvast gefeliciteerd.

P.s. Je kunt ook zelf een vlag voor je dochter maken. B.v. met haar foto erop of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een jubileum of diploma mag het wel, maar voor een gewone verjaardag officieel niet. En natuurlijk alleen tussen zonsopkoms en zonsondergang, en bij het ophangen zorgen dat de vlag de grond niet raakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk mag het officieel wél, tenzij Doepiedoep in het pand van een overheidsinstelling woont.
Officieel mag het niet, maar voor zover ik kan zien (en ook uit ervaring weet) kun je er geen straf voor krijgen. Lekker ophangen dus zou ik zeggen.

Zoals mijn voorgangster al aangeeft, mag het weer wel bij diploma's ed, maar dan alleen overdag. Dan zie je echter ook dat zo'n vlag met tas en schriften weken buiten blijft hangen. Ik heb echt nog nooit gehoord dat iemand daarvoor een boete kreeg.
Als ik het mis heb mag je me verbeteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n vlag met een tas mag ook, maar voldoet minder aan het voor burgers vrijwillige protocol dan een enkele vlag voor een verjaardag. Zo'n tas is namelijk ook een extra versiering die het protocol liever niet ziet. Inderdaad krijgt niemand een boete vanwege vlaggen: het mag gewoon, en zelfs de paar regels die er zijn, zijn voor burgers op vrijwillige basis.
Als jij vindt dat het een feestelijk gebeuren is, en je wilt dat kenbaar maken, dan mag dat. Maar dan wel zonder oranje wimpel.
Zie voor algemene regels t.b.v. vlaggen, ook anderstaande link.
14 jaar geleden
Er is geen wet die het dagelijks vlaggen verbied. Wel is het vlaggen aan regels gebonden. Zo moet de vlag met respekt behandeld worden en mag er niet gevlagd worden van zonsondergang tot zonsopkomst. Maar het is niet te doen gebruikelijk te vlaggen voor een verjaardag anders dan die van leden van het koninklijk huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag, maar behndelen de vlag wel met respect
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel schijnt dit niet te mogen,maar wat dan als straks de WK weer begint.
Hele straten zijn versierd,en de vlaggen hangen op de gekste plaatsen en geen haan die er naar kraait.
Gewoon uithangen die vlag voor je dochter.
En een diender die daar op let ,die heeft eigenlijk wel wat beters te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel mag het juist wél. De regels voor vlaggen gelden alleen voor de overheid, voor burgers zijn ze niet verplicht.