Halloween wordt ieder jaar gevierd, maar waar komt het eigenlijk vandaan ? Is het, zoals sommigen zeggen, duivelsverering ? Of is het slechts een onschuldig feest of een oud heidens ritueel ?
Het woord Halloween komt van All Hallows Eve (de avond voor Allerheiligen) en vindt zijn oorsprong bij de Kelten. Voor hen was 31 oktober de laatste dag van het jaar, het officiële einde van de zomer. Die feestdag heette Samhain (spreek uit: sow-en). Men geloofde dat op Samhain de grens tussen de wereld van de levenden en de doden op zijn dunst was. De geesten van overledenen konden terugkeren om zich tussen de levenden te begeven. Vandaar dat de traditie van het "Trick or Treat" ontstond... Om de hongerige geesten gerust te stellen, zette men borden met eten en kommen melk buiten. (Men zegt dat het het komende jaar geluk brengt om alleen het beste van het beste buiten te zetten, dat je zult oogsten wat je gezaaid hebt)
Maar er was een probleem... als de zielen van geliefden konden terugkeren, dan konden er ook allerlei andere dingen onze wereld bereiken, en die waren niet allemaal even aardig ! Vandaar dat de traditie van de uitgesneden pompoenen (de zogenaamde Jack-o-Lantern) is ontstaan. Oorspronkelijk waren dit geen pompoenen maar knollen, waaruit afbeeldingen van angstaanjagende gezichten waren gesneden. Geplaatst bij de voordeur waren ze bedoeld om kwade geesten die toevallig langskwamen weg te jagen. Er werd geloofd dat als zo'n geest iets tegenkwam dat er zo verschrikkelijk en duivels uitzag als hijzelf, hij van angst zou vluchten. De geesten van familie en voorouders zouden niet vluchten, want ze waren zelf ooit levend geweest en kenden de traditie (slim hè !). Toen er in de 19e eeuw Britten naar Amerika emigreerden, namen ze hun gebruiken mee. Aangezien knollen in Amerika veel schaarser waren, gebruikten ze pompoenen.
In de tijd van de Kelten geloofde men dat er in de bergen Elfen woonden en die waren niet zo goedaardig als we ze nu doen voorkomen ! Integendeel, op All Hallows Eve kwamen ze uit hun schuilplaatsen om mensen te ontvoeren. De slachtoffers waren gedoemd om voor eeuwig in de bergen rond te dolen, althans, dat geloofde men. Dit was ook een van de oorzaken van het 'trick-or-treaten'. Om de Elfen gunstig te stellen, zette men borden met eten voor ze neer in de hoop dat de Elfen het huis niet zouden storen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het is nu 15 minuten geleden, maar de bron staat er nog niet bij: http://home.zonnet.nl/adjuster/hal.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt helemaal, er is een fout opgetreden. Daarom kan ik de bron niet meer vermelden, helaas!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed zo Amadea jij hebt hem wel kunnen vinden. Het is mij niet meer gelukt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kon je bron niet meer vinden? Werkelijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, werkelijk!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe denk je dat Amadea de bron gevonden heeft? Googelen op een stukje tekst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar mijn laptop was op tilt geslaan, ik kon er niks meer mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu tevreden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk het niet....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk het niet....

Andere antwoorden (2)

De geschiedenis van Halloween gaat enkele eeuwen terug, tot de Pomona-dag van de Romeinen en het Samhain-festival van de Kelten. Dit waren feesten waarbij offers werden gebracht aan de goden, om ze te bedanken voor de oogst en steun te vragen voor de komende winter. De invloeden hiervan zijn later gemixt met Allerheiligen en Allerzielen. Dit zijn twee katholieke feestdagen die op 1 en 2 november werden gevierd. Allerheiligen was een dag waarop de heiligen werden herdacht. Op Allerzielen werden overledenen geëerd. Mensen verkleedden zich dan ook als engel, heilige of duivel en er werden vreugdevuren georganiseerd. In het oud-Engels heette Allerheiligen 'All Hallows' of 'All Hallow's Eve'. Dit werd later verbasterd tot Halloween.

Door Engelse, Schotse en Ierse immigranten werd Halloween in de negentiende eeuw naar Amerika gebracht. Het was toen, en ook nog in de twintigste eeuw, vooral een feest voor kinderen. Ze verkleedden zich als spook, sneden pompoenen uit en trokken daarmee langs de huizen om snoep te vragen.

Sinds de jaren tachtig vieren ook volwassenen Halloween. Huizen worden versierd, mensen verkleden zich zo griezelig mogelijk en de winkels liggen vol met Halloweenspullen. Dit waaide over naar Europa, waar nu ook steeds meer mensen Halloween vieren.
Amadea
11 jaar geleden
Om de zelfde reden als de kerstman en sinterklaas en dat is......
KINDEREN VINDEN DAT LEUK!!!