Illegaal vuurwerk in Nederland is dat ook illegaal in andere landen?

Strijkers, vlinders, mortieren, en dat andere illegale vuurwerk wat in Nederland verboden is, is dat ook in andere landen verboden? Ze zeggen dat het gevaarlijk is omdat de ontsteking erg snel afgaat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (7)

Nederland heeft eigen wetgeving mbt tot vuurwerk. Wat in Nederland verboden is, hoeft niet verboden te zijn in het buitenland (ook binnen de EU hebben landen niet dezelfde regelgeving).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee gelukkig is illegaal ALLEEN in Nederland zo, stel je voor dat het niet zo is, wat dan?

Nee onzin, dat detoneert echt niet spontaan...

Ik zeg je over 10 jaar mag vuurwerk alleen als het de 55 DB grens niet overschrijdt... Dan is 60DB vuurwerk illegaal... enz enz...

En downloaden mag alleen als dat wat je download totaal waardeloos is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet eerst 60dB, en dan pas 55dB?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst goed lezen, voordat je gaat reageren mmmmmm
Dat is in elk land weer anders.
In België bijv. mag veel meer dan hier, op dit gebied.
Je kan ook gewoon wapens in België kopen, en die achter in de kofferbak meenemen naar Nederland, waar je diezelfde wapens helemaal niet mag kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder land heeft zijn eigen wetten en regels. Ook hebben ze hun eigen keuringsregels en veiligheidseisen dus wat hier verboden is hoeft niet overal verboden te zijn. En wat hier mag hoef niet overal te mogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet in alle landen.
Dus in Belgie is die niet illegaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vuurwerk wat je in andere landen in de winkel koopt, is daar wellicht toegestaan.
Vooral Oosteuropees vuurwerk is loeizwaar.

Hier in Friesland wordt legaal met carbid geschoten, de donderslagen die ik hoorde kwamen dicht bij de carbidknallen in de buurt.
Je praat dan over bommen met de kracht van (hand) granaten

Het gevaar/verbod voor gebruik in Nederland zit hem in de explosiekracht en de samenstelling van het kruit.
Ook speelt de tijd tussen start van de brandende lont en het afgaan een rol.
Gaat dat te snel, dan kun je niet wegkomen, gaat het te langzaam dan denken mensen dat het vuurwerk niet deugt en pakken het soms weer op en doen het in de vuurwerktas..........SUPERDOM!!

Sommig illegaal vuurwerk heeft springlonten, die branden meer dan 10 meter per seconde.
Die zijn bedoeld voor vuurwerkshows door professionals.
Ze horen DUS NIET in handen van onkundigen want dan krijg je zware ongelukken.

Goede vuurwerkmerken als Diamond Collection ed. levenen goed vuurwerk met bepaald niet kinderachtige effecten.
Legaal in Nederland en veilig bij juist gebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Als je de grens over rijd naar België of Duitslands kun je al allerlei vuurwerk kopen wat in Nederland illegaal is.