Waarom vieren we oud en nieuw?

Soms kan je ook weer blij zijn..
Weer een stukje herkenning en bevestiging dat er ook wezens zijn die met de dag leven.
Je sterft uit voor het slapen gaan en elke ochtend wordt je opnieuw geboren met nieuwe plannen, missie en visie.
Kan nog hetzelfde zijn als gisteren maar ook totaal anders..
We vieren oud en nieuw omdat ...we in een nieuw jaar belanden volgens de kalender.
In onze onderbewuste is het niet meer dan een nieuw dag, morgen, niet nu maar straks en enkel een cijfer waar we een waarde aan hechten..
Een excuus om te mogen vieren dat we een nieuwe tijdperk in gaan.
Ik geef niet zoveel om oud en nieuw, omdat het voor mij elke dag oud en nieuw is.
Voornemens zijn er om nu te gebruiken en niet voor later.
Terugkijken naar de afgelopen 365 dagen kan elke dag.. Beginnen met een schone lei, kan elk moment gebeuren.. Het leven bestaat niet uit weken, dagen en maanden.. Maar uit op dit moment.

Vind het overigens wel een leuk feestje met vuurwerk, maar waarom doen we dit precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Zeer waarschijnlijk is Oud & Nieuw het oudste feest dat de mensheid kent. De hele wereld kent tradities rondom het begin van een nieuw jaar.

Volgens algemene opvatting is het allemaal zo 'n 4000 jaar geleden begonnen in het oude Babylonië. De Babyloniërs vierden Nieuwjaar eind maart, aan het begin van de lente. Van het oude Egypte zijn ook vieringen bekend, maar dan in september. In onze huidige kalendertelling uiteraard want die hadden zij toen nog niet.

Het begin van het nieuwe jaar was gekoppeld aan veranderingen in de natuur. Voor de Babyloniërs en ook de Romeinen, symboliseerde de lente een nieuw begin. Voor de Egyptenaren was er een nieuw begin op het moment dat de Nijl begon te overstromen. Het water van de Nijl zorgde namelijk voor nieuwe gewassen.

Na veel onduidelijkheden over diverse kalendersystemen zette Julius Caesar in 46 voor Christus een belangrijke stap. Hij stelde vast dat 1 januari het begin van elk nieuw jaar zou zijn. En tot op de dag van vandaag geldt deze datum in de Westerse wereld als Nieuwjaarsdag.

In de eerste eeuwen van onze jaartelling was de vroege Kerk erg anti - Nieuwjaarsrituelen. Het werd gezien als heidens en daarom verwerpelijk. Dit bleef heel lang zo. Langzaamaan gingen kerken Christelijke betekenissen aan deze traditie verbinden. Dit leidde uiteindelijk tot algemene acceptatie van deze feestdag.

Mensen overal ter wereld hebben gebruiken en rituelen rondom het begin van het nieuwe jaar. Mensen lijken er behoefte aan te hebben om het oude vaarwel te zeggen en het nieuwe met verwachting tegemoet te zien. Dit komt ook tot uiting in onze Nieuwjaarswens: een nieuw jaar met nieuwe kansen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om het oude jaar achter je te laten en het nieuwe jaar in te luiden. Zo wordt vuurwerk afgestoken om kwade geesten weg te jagen. Om schoon het nieuwe jaar in te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oudjaar en nieuwjaar is geen oud feest, want het hangt volledig samen met de kalender die je hanteert. De huidige kalender kwam na de Franse revolutie in zwang. Voordien begon het nieuwe jaar op 1 maart. Zeer lang hebben de Engelse4 en continentale kalender niet synchroon gelopen (to in de 19-de eeuw, dacht ik).
We vieren oud en nieuw omdat we een feestje willen en eind december waren er een hoop oude feesten, bier drinken en vooral veel dobbelen. Er was toch voor de rest niets te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen overal ter wereld hebben gebruiken en rituelen rondom het begin van het nieuwe jaar. Mensen lijken er behoefte aan te hebben om het oude vaarwel te zeggen en het nieuwe met verwachting tegemoet te zien. Dit komt ook tot uiting in onze Nieuwjaarswens: een nieuw jaar met nieuwe kansen.