Is dodenherdenking een feestdag?

Dat klinkt misschien raar, maar in feite herdenk je doden en daar is weinig feestelijks aan. Bovendien wens je elkaar geen fijne dodenherdenking toe. Hoe kun je deze dag nou het beste zien en iemand een goede dodenherdenking toewensen? Of is dat ongepast?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Excuseer maar ik heb nog nooit iemand een leuke of fijne dodenherdenking toegewenst, mogelijk komt dat door het generatie verschil.

In mijn jeugd werden nog de familieleden, kennissen en bekende herdacht die tijdens de tweede wereldoorlog gesneuveld waren, niets leuks of fijns aan, nu is het door de jaren heen een ver van mijn bed show geworden en worden hen herdacht die sneuvelde voor de vrijheid (naamloos, gezichtloos), nu treffen we geen huilende familie meer aan bij een monument tijdens de dodenherdenking.

Als ik eerlijk moet zijn vind ik (en dat is zeer persoonlijk en uiteraard ook betwistbaar) dat men elkander beter kunt condoleren voor diegene die zich in hebben gezet om ons in vrijheid te laten leven, condoleren want het is een verlies voor de mensheid dat dergelijke mensen die streden voor de vrijheid hun leven hebben moeten geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Néé, meer een herdenkingsdag! Je kan elkaar toewensen om niet te vergeten....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is zeer zeker geen feestdag maar het valt onder de kategorie -Gedenkdagen-. Je wenst elkaar niets toe op zo'n dag of het moest zijn dat je elkaar toewenst dat het nooit meer oorlog wordt.