Waarom vuurwerk met oud en nieuw?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liever niet eigenlijk!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb ook een vraag over vuurwerk neergezet...das ook toevallig..
maar om het nieuwe jaar in te luiden,daarom vuurwerk.

Het beste antwoord

Andere antwoorden (5)

Om de kwade geesten te verjagen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En:
'...and also to pray for happiness and prosperity'.
AWM
14 jaar geleden
Oké, in die aanvulling kan ik me vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom koop mijn buurman jaarlijks voor 1500 euro allemaal vuurwerk dus.
nou weet ik het. haha
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij is jouw buurman ook een kwade geest :)
De traditie vindt zijn oorsprong in de wens om de boze geesten van het afgelopen jaar te verjagen, en het nieuwe jaar positief te beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat 't nog niet verboden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry maar dit vind ik echt nergens op slaan...
Het zou vast potsierlijk bedoelt zijn maar het is niet echt een antwoord. Dus dit keer een minnetje van mij!
Next time better ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
No problemo ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef geen min, maar heb wel een hekel aan vuurwerk.
Doe mij maar iets feestelijkers om het nieuwe jaar in te luiden.
Lawaai maken is een oud gebruik om boze geesten te verjagen. Want tijdens een bruiloft, verjaardag of zoals in China, een begrafenis kun je die niet gebruiken. Wij verwende nesten van de 21ste eeuw gebruiken daarvoor vuurwerk. Maar onze overgrootouders sloegen gewoon lekker primitief op potten en pannen. Dankzij de 'vooruitgang' maken we tegenwoordig wel een stuk minder lawaai dan vroeger. Alleen tijdens oudejaarsavond gaan we ons nog te buiten aan een avondje boze geesten berjagen.

Toegevoegd na 1 minuut:
berjagen moet natuurlijk zijn verjagen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou, niet alleen op oudejaarsavond. Ik hoor hier het hele jaar door vuurwerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal ;-)
Thx nu hoef ik het niet meer over te typen :-P +1!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vuurwerk is al een slordige 5000 jaar oud...ook onze voorouders hadden dat dus al (chinezen)
Omdat men het leuk vind om met vuur te spelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen doorgaans in de 12 maanden van het jaar 'druk' zijn met werk, werk. werk....
Wat is er dan mooier om op de laatste dag lekker bezig te zijn met het mooiste werk: VUURWERK!