Waarom trakteren we in Nederland op je verjaardag?

Zowel op scholen, als op het werk of waar dan ook waar je die dag jarig bent. Ik heb toevallig vandaag getrakteerd vanwege mijn verjaardag, maar vroeg me af waar het gebruik vandaan komt... En zijn wij Nederlanders de enigen die dat doen of doet de rest van de wereld grotendeels met ons mee??

Toegevoegd na 51 minuten:
terecht opgemerkt door antwoorders, dat doen we bij allerlei feestelijke gebeurtenissen (" daar hoort nu eenmaal een traktatie bij"), maar in dat geval vraag ik me nog steeds af waar dat gebruik van het traketeren (bij welke gelegeheid dan ook) vandaan komt...

Toegevoegd na 1 uur:
Het is dus een stukje bijgeloof voor verjarende mensen is ontdekt (bedankt daarvoor!).
Maar is het dan bij andere feestjes (geboorte, afstuderen/examen enzo) overgenomen van het verjaardagvieren of liggen daar andere gedachten/bijgeloven aan ten grondslag??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gefeliciteerd! (:

Het beste antwoord

Het trakteren op je verjaardag is ontstaan door bijgeloof. Het bijgeloof schrijft namelijk voor dat wie verjaart een hele dag gul en hartelijk moet zijn. Dat zou dan een positieve invloed hebben op het jaar dat volgt. Dat gebruik wordt tot op vandaag in ere gehouden.

Ook in België bestaat de traditie om te trakteren op je verjaardag. Tradities zoals zingen en cadeautjes geven komen over de hele wereld voor, maar veel landen hebben daarnaast ook eigen gebruiken bij het vieren van een verjaardag.

Lees er hieronder alles over:

http://www.tradities.be/tradities_detail.php?id=2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antoord, zeer verhelderend!
Maar is het dan bij andere feestjes (geboorte, afstuderen/examen enzo) overgenomen van het verjaardagvieren of liggen daar andere gedachten/bijgeloven aan ten grondslag?? Ben nieuwsgierig zoals je merkt :)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed van jou Siska, ik heb me suf gezocht;-)+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi verhaal. Ieder land heeft zo zijn eigen tradities. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de +jes :) @Lieke: ik zou je graag antwoord geven, maar dat gaat weer een hele zoektocht worden vrees ik. Nog een vraag voor Goeie Vraag :)

Andere antwoorden (3)

Nee, de wereld doet niet met ons mee, In Frankrijk bv wordt de naamdag meer gevierd
12 jaar geleden
Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Zoeken op google heeft geen antwoord opgeleverd op je vraag waarom we trakteren in Nederland, maar ik denk dat het herdenken van een geboortedag gewoon om een feestje vraagt, en bij een feestje hoort een traktatie!
Overigens is het in Duitsland ook traditie om te trakteren op je verjaardag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje! Trakteren is inderdaad niet enkel gekoppeld aan verjaardagen (geboortes trouwens ook bijvoorbeeld bedenk ik nu)....
Maar je zegt zelf: en bij een feestje hoort een traktatie....ben het helemaal met je eens maar waarom dan?? ;)
Het vieren van verjaardagen deed men al ver voor onze jaartelling. Verjaardagen waren zowel leuk als angstaanjagend. Men dacht dat juist op je verjaardag demonen kwamen die probeerden iemand kwaad te doen. Daarom kwam er veel bezoek die veel lawaai moest maken om de demonen op afstand te houden. Hoe meer mensen, hoe meer lawaai! Cadeautjes werden in die tijd nog niet echt gegeven maar bloemen waarschijnlijk wel. Kaarsjes werden aangestoken om de goden te eren en duistere machten op afstand te houden. De traditie is waarschijnlijk ontstaan in de oude Griekse samenleving waarin speciale koeken met kaarsjes als offer werden gebracht aan Artemis de godin van de jacht. Wanneer je een kaarsje uitblaast en een wens doet gaat de rook, en dus de wens, rechtstreek omhoog naar de goden.
Waarschijnlijk is de verjaardagstaart hieruit ontstaan.
En later de traktaties.

In Duitsland vierde men als eerste kinderfeestjes met een houten ring met kaarsjes. Onze taart is waarschijnlijk en dat als eerste en die gewoonte is overgewaaid naar veel landen.

Bij een verjaardag draait het natuurlijk allemaal om de jarige, dat is over de hele wereld zo. Maar ieder land heeft daarin wel eigen gewoonten.
http://www.beleven.org/feesten/rituelen/verjaardag.php

De examenfeestjes zijn door de mens zelf bedacht,
Maar geboortetradities niet Eigenlijk kun je daar beter een aparte vraag aan wijden

In het kort:
Als we in Nederland op kraamvisite gaan, worden we getrakteerd op beschuit met muisjes.
Er worden geboortekaartjes verstuurd en een ooievaar of geboortebord pronkt voor het raam of in de tuin. Het trakteren van beschuit met muisjes stamt al uit de negentiende eeuw en was oorspronkelijk alleen weggelegd voor de rijke(re) bevolking. De muisjes staan symbool voor de vruchtbaarheid. De rest van de bevolking at wit brood met suiker om een geboorte te vieren.

In Vlaanderen krijgt kraamvisite nog altijd met amandel gevulde doopsuikers. Een zeer oud gebruik dat teruggaat tot de Germanen.
http://www.babybytes.nl/encyclopedie/K/Kraamperiode/Tradities-na-geboorte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk om te lezen waar het gebruik van de met amandel gevulde doopsuiker vandaan komt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet jij toch weten als Vlaamse? :)) Maar doen ze dat in Belgie? Kennen jullie niet de gewoonte van beschuit-met muisjes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet omdat ik Vlaamse ben dat ik alles weet over de oorsprong van tradities. Beschuit met muisjes kennen wij enkel van jullie Nederlanders. Bij ons zijn het nog altijd 'suikerbonen' gevuld met chocolade en/of amandelen zoals in de tijd van de Germanen :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmm,Klinkt lekker. Waar te koop? Elke supermarkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die kan je niet kopen in de supermarkt. Daar zijn speciale doopsuikerwinkels voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Eigenlijk kun je daar beter een aparte vraag aan wijden".....ja inderdaad, maar omdat je zo enthousiast was om het antwoord daarop ook al te geven, heb je mij de moeite bespaard :)! Bedankt daarvoor en voor de goede antwoorden!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieke: Ik vind het een goeie vraag en vond het leuk om er in te duiken. Vandaar!