Waarom wordt in de ene stad foekepotte en in de andere stad sint maarten gevierd?

De feesten waarbij kinderen langs de deur gaan, een liedje zingen en daarna een snoepje krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het verschil zit hem in de streek waar je woont.

Ik woon in noord-holland, en wij vieren wel carnaval, maar kennen het foekepotten niet.
Wel doen de kinderen hier aan St. Maarten.

Foekepotten is een carnavalgebruik waarbij kinderen in Salland verkleed langs de deuren gaan om snoep op te halen. Het is te vergelijken met de viering van Drie Koningen of
St. Maarten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Al deze volksgebruiken wortelen in dezelfde tradities, en hebben een andere naam omwille van de 'weg' welke zij hebben afgelegd. Zo heeft het ene dorp een 'Dorpsstraat', en 'n dorp verder heet deze 'Stadsstraat', hoewel ze in het verlengde ervan ligt.

De naam verschilt, maar de vorm, inhoud en bedoeling is dezelfde.

Zo wordt hier in België, rond de streek van Brussel 'Sinterklaas' gevierd en in het Aalst'erse 'Sint Maarten', let exact dezelfde symbolen en gebruiken.
Beide personages waarnaar het gebruik wordt genoemd gaven volgens de tradities 'van hun bezit aan de armen', maar doorheen de eeuwen is de oorspronkelijk legende 'gemoderniseerd', en gecommercialiseerd tot in het extreme, hoewel het thans dreigt opgeslorpt te worden door 'Halloween' ed meer. Aldus moet de oorspronkelijk Latijnse oorsprong de plaats ruimen voor een Anglo-Amerikaanse interpretatie.

Ditzelfde, soms jaren/eeuwen aanslepende proces ligt aan de basis van hetgeen je hebt kunnen vaststellen in uw omgeving.