Op welk moment is het nu eigenlijk nieuwjaar?

Wij hebben thuis zo'n ouderwetse opwindklok, met dubbele slag. Dat houdt in dat ie 's nachts om 12 uur 24 slagen afgeeft en dat duurt nog al even, want hij is net als wij niet meer één van de vlugsten. Wens je elkaar dan gelukkig nieuwjaar bij de eerste of pas na delaatste slag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
itsme
13 jaar geleden
eensgelijks peter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je frits, en ook voor jou eb de jouwen!

Het beste antwoord

Op het moment dat de klok op 12 uur begint te slaan. Dus al bij de eerste slag van de 24 wens je elkaar een gelukkig nieuwjaar.

Alvast van mij een gelukkig en gezond 2011 !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt en hetzelfde vanuit de mooiste stad van Nederland!

Andere antwoorden (10)

Pas na de Laatste slag... gelukkig Nieuwjaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De klok begint met slaan op het moment dat het twaalf uur is, ervan uitgaand dat hij op tijd loopt.
Wanneer je elkaar een gelukkig nieuwjaar wenst, moet je zelf weten, maar bij de eerste slag is het nieuwe jaar begonnen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik wens je nu vast een gelukkig nieuwjaar!
13 jaar geleden
Dat kun je vanavond controlern als je de klok op tv aanzet en die aangeeft dat het nieuwjaar is.Dan weet je wat je bij je bimbam aan moet houden volgens jaar.
Alvast een fijne jaarwisseling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Insgelijks werk!
Ik denk zo rond de zesde slag! Maar, je weet 't nooit zeker bij die bejaarde opwindmechanieken......

Een mooi maar vooral gezond jaar 2011 toegewenst voor jou en de jouwe!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je nergens geen "atoomklok" in huis? Daar kan je op de seconde juist zien wanneer het nieuwjaar is. Op deze link kan je de juiste tijd zien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de klok gelijk loopt, dan begint deze te slaan als het twaalf uur is. Vlak voor de eerste slag dus.

Maar... als het een echte bim-bam is dan heb je nogal wat herrie, dus misschien kan je de klok dusdanig voorzetten dat hij net klaar is met slaan als het twaalf uur is. In dat geval: na de laatste slag.
13 jaar geleden
Hangt af van hoe nauwkeurig je klok loopt.
Normaal gesproken is het na de seconde na 23h.59m.59s 0.00 uur van de volgende dag (dus in dit geval nieuwjaar).

Er worden echter regelmatig correcties uitgevoerd omdat de aardrotatie iets afwijkt en dan zou het kunnen gebeuren na na 23h59m69m, 24h00m00s komt en daarna pas 0h00m00s.

Deze tijd wordt met atoomklokken gemeten en de opwindklok doet hier even niet mee. Zeg dus maar bij de eerste slag is het nieuwjaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is een lijst waarop je kunt zien hoe de volgorde is van Nieuwjaar. Wel even een uur er bij optellen bij de tijden die staan vermeld. De tijden zijn namelijk in UTC vermeld.
11 uur UTC is dus 12 uur hier in Nederland.

http://www.timeanddate.com/counters/firstnewyear.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was zou ik bij de eerste slag al beginnen, dan heb je alle tijd (na 24 slagen) om binnen de tijd elkaar nieuwjaar te wensen!

Voorspoedig 2011!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de eerste, na 24 slagen heb je niks meer in je glas om een toast mee uit te brengen.