Met wel vuurwerk gebeuren de meeste ongelukken ongeacht het gebruik?

Toegevoegd na 1 minuut:
Graag met bron en/of met een verklaring waarom juist met dat vuurwerk zoveel ongelukken gebeuren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

De meeste slachtoffers vallen onder de toeschouwers.Ongeacht de soort van vuurwerk.

Volgens officiële zegslieden „worden jaarlijks bij benadering 12.000 personen in Amerikaanse eerstehulpafdelingen behandeld voor verwondingen die met vuurwerk te maken hebben”, verklaart Morbidity and Mortality Weekly Report (MMWR). Het rapport, door de Commissie voor de Veiligheid van Consumentenartikelen samengesteld voor de jaren 1990–1994, schat dat 20 procent van alle verwondingen door vuurwerk oogletsels betrof. Deze, aldus MMWR, zijn „vaak van ernstige aard en kunnen permanent verlies van gezichtsscherpte of blindheid veroorzaken”. Het is ook opmerkenswaard dat blijkbaar vaker de omstanders oogletsel opliepen dan degenen die het vuurwerk afstaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De (in Nederland illegale) strijkers eisen elk jaar weer de nodige slachtoffers. De verklaring is simpel: bij een normaal rotje is de lont zichtbaar. Bij een strijker vindt de ontsteking plaats door een strijkkop, vergelijkbaar met een luciferkop. Echter: op het punt waar deze het stuk vuurwerk in gaat, wordt volmaakt onzichtbaar waar het materiaal van de strijkkop overgaat in het kruit. Veel ongelukken vinden plaats doordat strijkers te vroeg ontploffen, waar een te korte lont bij normaal vuurwerk direct zichtbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Illegaal vuurwerk, meestal zonder veiligheidsvoorschriften gemaakt. Ook zelfgemaakt vuurwerk is niet erg veilig. Karbiet ook niet echt, vooral als je het in een melkfles afsteekt (de oude manier) De deksel komt niet al te zacht neer en kan voor een schedelbreuk zorgen. Sterretjes zijn heel erg heet, beter niet doen.