Wat gebeurt er met het vet dat over blijft als je melk magere melk maakt?

Als van de volvette melk van de koe, magere melk wordt gemaakt, moet er vet overblijven.
Wat doet men daar mee? Weggooien lijkt me zonde.

TOEVOEGING:
Mijn vraag gaat dus eigenlijk over het feit dat men steeds meer magere zuivel producten maakt:

Waar blijft dan al het vet?

Mensen eten geen meer slagroom of boter, als men al boter eet dan is het plantaardig of halvarine.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

Dat melk vet is nou slagroom, en dat wordt niet weggegooid.

Toegevoegd op 11-05-2009 21:37:50
Als je rekent dat je van 3000 ltr. melkvet 1200 kg.boter kunt maken.In de kaas industrie wordt melkvet toegevoegd aan de melk voor de vette en volvette kaas.En voor 1 kg. kaas heb je 10 ltr. melk nodig.Het melkvet wordt gebruikt in melkpoeder,ijsfabrieken,bakkerijen.En er wordt ook nog veel roomboter geexporteerd.Er wordt echt niets weggegooid.Die magere zuivel is maar een beperkt gedeelte van de melkindustrie.In een liter volle melk zit slechts 4,4% melkvet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je slagroom te lang klopt dan wordt het boter.

Toegevoegd op 11-05-2009 19:33:04
Niets wordt weg gegooid.

Toegevoegd op 11-05-2009 22:08:18
Zie de reactie: die heeft aangegeven dat het karnemelk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk wordt room nog steeds in producten verwerkt en opgegeten. We eten de producten weliswaar liever niet meer zo vet als vroeger, maar ook in lightproducten zit ook vet verwerkt. Het vetpercentage is alleen lager.
Room wordt verwerkt in gebak; kookroom; koffiemelk; roomijs; diverse culinaire sauzen; roomkazen; etc.
Room is nog steeds een onmisbaar product in de keuken. Misschien gebruiken we wel minder vaak vette roomproducten, maar we gebruiken ze nog steeds. Bovendien is voor mij een verjaardag zonder taart niet compleet. En een sorbet op een mooie zomerdag vind ik ook niet te versmaden. En....volgens mij zijn er velen met mij!