Het woord ketchup is een Engelse verbastering van het Chinese woord voor saus: ketsiap.
Dat woord was al eerder in de Nederlandse taal doorgedrongen, via het Indonesisch, in de vorm ketjap (hedendaagse Indonesische spelling: kecap).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Goed, die gezonde tomaat heeft dus inmiddels zo’n beetje de hele wereld veroverd. Maar er is nog een product dat gemaakt van die lekkere tomaten dat inmiddels ook wereld beroemd is. Niet lang na de herontdekking van de tomaat in Amerika, gebruikte Henry J. Heinz in 1876, de tomaat namelijk als hoofdbestanddeel voor zijn Tomato Ketchup’. En die Ketchup staat nu op tafel in meer dan 200 landen. Oh, en die naam ketchup is trouwens afgeleid van het Chinese ‘Ke-tsiap’. De naam van een vissaus die door Engelse zeelieden al rond 1700 werd geïntroduceerd in Amerika.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De legende wil hebben dat het volgende gebeurde:

"A family of three tomatoes were walking downtown one day when the little baby tomato started lagging behind.

The big father tomato walks back to the baby tomato, stomps on her, squashing her into a red paste, and says: 'Ketchup!'"

Alleen grappig in het Engels ;)