Wat is het verschil tussen harddrugs en softdrugs?

Wanneer is het harddrugs en wanneer wordt het als softdrugs gezien?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Softdrugs (ook wel: lichte narcotica of lichte bedwelmingsmiddelen) zijn drugs waarvan de Nederlandse overheid vindt dat ze een toelaatbaar risico met zich meebrengen. De middelen staan genoemd op lijst II van de Opiumwet. Juridisch gezien is het bezit en vervaardigen van deze middelen strafbaar. In de praktijk wordt het in bezit hebben van deze drugs in kleine hoeveelheden niet vervolgd.

Harddrugs zijn een onderverdeling van drugs (verdovende middelen, niet te verwarren met het Engelstalige term 'drugs'). Een gebruikelijke definitie van harddrugs is: "stoffen die een lichamelijke of een psychische afhankelijkheid kunnen veroorzaken."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het onderscheid ligt vooral in de sociale, fysieke en mentale gevaren die ze met zich meebrengen.

Leuk weetje: frans onderzoek heeft in het verleden aangetoond dat de volgende categorien te onderscheiden zijn (er is dus niet alleen naar gevolgend voor de gezondheid gekeken).

Foutst: heroine, coke, ALCOHOL
Fouter: xtc speed
Fout: hasj, mariuana